Nieruchomości są dzielone, aby powstały kolejne, które posiadają osobny wpis w ewidencji gruntów i mogą zostać wprowadzane do obrotu handlowego. Warto jednak pamiętać, że parcelacja działek to złożona procedura, która wymaga dopełnienia szeregu formalności. Sprawdźmy, jak wygląda geodezyjny podział nieruchomości z perspektywy eksperta z firmy Geodezja Warmińska Michał Semczyszyn.

Podział nieruchomości – od czego zacząć?

Pierwszym etapem procedowania jest złożenie wniosku o podział przez właściciela działki, współwłaściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, wraz z dołączonym wypisem z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącego wybranej nieruchomości. Na tym etapie pomoc geodety nie jest jeszcze wymagana, ale wiele osób korzysta ze wsparcia eksperta. Wybierając odpowiedniego geodety – specjalistę z uprawnieniami do wykonywania prac geodezyjnych ważne jest, aby rzetelnie przeanalizować oferty i wybrać fachowca z doświadczeniem w podobnych zadaniach. Umowa z geodetą powinna zawierać zakres prac, termin realizacji oraz kosztorys. Doświadczonego i kompetentnego eksperta znajdziesz w firmie Geodezja Warmińska Michał Semczyszyn, działającej od 2013 roku w Olsztynie.

Samo wypełnienie wniosku ze wstępnym projektem nie jest wystarczające. Właściciel lub pełnomocnik muszą dostarczyć kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, wypis z kastratu, wypis z ewidencji gruntów oraz kopię mapy ewidencyjnej, uzyskane w wydziale geodezji. Na kopii mapy zasadniczej geodeta nanosi wstępny schemat przebiegu działek, które mają powstać. Po dostarczeniu wniosku do wydziału geodezji i otrzymaniu pozytywnej decyzji można przejść do właściwych czynności.

Geodezja Warmińska Michał Semczyszyn – co robi geodeta?

W ramach prac geodezyjnych ekspert z wyznacza w terenie punty graniczne, czyli nowe granice działki, a następnie sporządza protokół z przyjęcia granic. Końcowym etapem prac jest przygotowanie dokumentacji podziału. Projekt zasadniczy, zawierający dane dotyczące działki przed podziałem, jak i działek parcelowanych, ponownie trafia do urzędu, a po pozytywnym zaopiniowaniu następuje wyznaczenie i utrwalenie nowych znaków granicznych. Po zakończeniu prac sporządza protokół z realizacji, który jest podstawą do wprowadzenia zmian w ewidencji.

Ostatnim etapem podziału działek jest zgłoszenie wykonanego podziału do odpowiedniego urzędu, gdzie dokonany zostaje wpis zmian do ewidencji gruntów i budynków oraz księgi wieczystej dla każdej z powstałych działek. W ten sposób podział działki zostaje zakończony, a właściciel może cieszyć się nowymi granicami swojej nieruchomości.