Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych układów w samochodzie – jego sprawność wpływa bezpośrednio na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Nie powinniśmy bagatelizować obowiązku jego regularnego serwisowania i wymiany części eksploatacyjnych. Specjalista z firmy Zygmunt Ostrowski Autoregeneracja doradza jak dbać o stan techniczny hamulców w samochodzie.

Jak działa samochodowy układ hamulcowy?

We współczesnych samochodach osobowych stosuje się hydrauliczne układy hamulcowe. Czynnikiem roboczym jest tutaj specjalny płyn. Po naciśnięciu pedału hamulca, płyn poprzez przewody hamulcowe i tłoczki dociska element hamujący – szczęki do bębna lub klocki do tarczy. Powstająca w ten sposób siła tarcia spowalnia obroty koła, dzięki czemu możemy w sposób kontrolowany zatrzymać auto. Oprócz tego zgodnie z przepisami pojazd powinien być wyposażony w awaryjny hamulec mechaniczny – używa się go głównie do zabezpieczenia auta na postoju, ale powinien być w stanie zatrzymać samochód w przypadku awarii układu hydraulicznego.

Kontrola i wymiany płynu hamulcowego.

Płyn hamulcowy jak każda substancja eksploatacyjna w samochodzie z czasem ulega zużyciu. Obecnie używane płyny hamulcowe mają żywotność dużo większą nić kiedyś – mówi ekspert z warsztatu Zygmunt Ostrowski Autoregeneracja. Zalecamy wymianę co 3-5 lat, ale okres ten może być krótszy w przypadku intensywnego użytkowania samochodu – dodaje. Zjawiskiem, które z czasem zmniejsza skuteczność działania układu jest obniżenie temperatury wrzenia czynnika. Jeśli spada ona poniżej 180°C, należy bezwzględnie dokonać wymiany. Zdajemy sobie sprawę, jak ważna dla bezpieczeństwa jest sprawność układu hamowania, dlatego w naszym warsztacie przywiązujemy szczególną uwagę do jego serwisowania. Pracujemy na urządzeniach renomowanych firm TRW i ATE, które umożliwiają szybką wymianę płynu hamulcowego wraz z odpowietrzeniem układu – mówi specjalista.

Tarcze, klocki i bębny, czyli elementy robocze

Regularnego przeglądu i wymian wymagają również elementy robocze układu. Obecnie najczęściej spotyka się hamulce tarczowe. W ich przypadku powinniśmy zwracać uwagę na stan zarówno klocków hamulcowych, jak i tarcz. Klocki hamulcowe wymieniamy w momencie ich zużycia. Trudno określić, jaki przebieg są w stanie przepracować klocki hamulcowe, ponieważ wszystko zależy od ich jakości, stylu jazdy czy masy samochodu. Warto jednak samodzielnie kontrolować ich stan lub poprosić o sprawdzenie mechanika – mówi specjalista z Zygmunt Ostrowski Autoregeneracja. Większość współcześnie produkowanych klocków hamulcowych sygnalizuje konieczność wymiany charakterystycznym piskiem przy hamowaniu – dodaje. Tarcze hamulcowe powinniśmy wymieniać zdecydowanie rzadziej niż klocki – zazwyczaj wtedy, gdy ich grubość osiągnie minimalną wartość deklarowaną przez producenta. Sprawa wygląda inaczej w przypadku hamulców bębnowych – nie jesteśmy tutaj w stanie wzrokowo określić zużycia szczęk, dlatego w przypadku niepokojących objawów powinniśmy koniecznie udać się do warsztatu.

Profesjonalne naprawy

Zygmunt Ostrowski Autoregeneracja to zakład motoryzacyjny, oferujący szeroką gamę usług związanych z pielęgnacją i konserwacją pojazdów. Wśród oferowanych usług znajdują się: myjnia samochodowa, pranie dywanów oraz tapicerki, a także nabijanie, odgrzybianie i serwis klimatyzacji. W ramach warsztatu samochodowego, klienci mogą skorzystać z usług takich jak ustawienie zbieżności kół czy elektromechanika. Ponadto, zakład prowadzi stację kontroli pojazdów, gdzie można przeprowadzić przegląd techniczny samochodu.