Doprowadzenie wody do domu nie jest trudnym zadaniem. Wymaga to jednak od inwestora dużej cierpliwości, a wszystko przez czas, jaki jest potrzebny na dopełnienie formalności. Podczas budowy najważniejsze będzie usytuowanie przyłącza oraz dobór materiałów do jego budowy. Aby możliwie zmniejszyć ryzyko wystąpienia błędów, czy nieprzyjemnych niespodzianek, warto się odpowiednio do całego zadania przygotować.

Na początku formalności

Miejsce wpięcia przyłącza oraz zakres rozbudowy sieci, określa zakład wodociągowy. Uzyskanie warunków technicznych jest możliwe, poprzez złożenie wniosku o przyłączenie budynku do sieci wodociągowej. Do tego potrzebne będą także aktualna mapa sytuacyjno- wysokościowa, wypisz rejestru gruntów oraz potwierdzenie prawa do dysponowania nieruchomością. Potrzebna także może być zgoda (pisemna bądź notarialna) właścicieli sąsiadujących działek, jeśli przyłącze będzie przebiegać przez ich teren. Po przygotowaniu tych dokumentów i złożeniu ich w zakładzie wodociągowym, ten (jeśli wszystkie dokumenty się zgadzają i nie ma innych przeciwwskazań) powinien udzielić inwestorowi warunki, które powinny zawierać cały wykaz czynności, jakie będą niezbędne, do uzyskania pozwolenia na korzystanie z wodociągu. Dokument ten jest ważny dwa lata. Do powyższego dokumentu powinno zostać dołączone oświadczenie zakładu, o dostawie wody na daną działkę, oraz wzór umowy, którą inwestor i zakład podpiszą po zakończeniu prac. Posiadając warunki techniczne, inwestor może rozpocząć pracę nad projektem.

I przygotowanie do rozpoczęcia prac

Projekt przyłącza, inwestorzy zazwyczaj zlecają firmom zewnętrznym, takim jak Aquatmgaz. Jest to profesjonalna firma, świadcząca kompleksowe usługi od wykonania projektu, po jego realizację. Bardzo ważne jest, aby wykonawca projektu posiadał stosowne uprawnienia. Przydatna może być także stała współpraca takiej firmy , z zakładem wodociągowym. Pomoże to szybko i sprawnie załatwić dalsze formalności. Plan rozpoczęcia budowy przyłącza, inwestor powinien zgłosić w starostwie lub urzędzie gminy. Wykonać to musi co najmniej na trzydzieści dni przed planowanym terminem robót. Potrzebny będzie projekt zagospodarowania działki, do tego opis techniczny instalacji oraz potrzebne uzgodnienia. Urząd ma dodatkowo trzydzieści dni, na dostarczenie decyzji o sprzeciwie. Jeśli tego nie dostał, inwestor może rozpocząć budowę. Budowę nadzorować będzie inspektor, przydzielony przez zakład wodociągowy. Po wykonaniu prac, inwestor powinien zgłosić inspektorowi ich zakończenie. Całą instalację zasypuje się dopiero po przebytym odbiorze.