Oświetlenie w sklepie wpływa na atrakcyjność ekspozycji, a więc pośrednio zachęca do zakupu i decyduje o sprzedaży. Kluczowe jest dobranie odpowiedniego natężenia światła, energooszczędność oraz wykorzystanie zarówno elementów rozpraszających, jak i punktowych, które mają zaakcentować niektóre elementy. Nie bez znaczenia jest także profil działalności sklepu.

Urządzasz sklep? Pamiętaj o właściwym oświetleniu towarów

Co do zasady, za oświetlenie główne w sklepach zwykle służą świetlówki liniowe, które mają zapewnić dostateczną ilość światła w pomieszczeniu. Odpowiednie naświetlenie całej powierzchni jest istotne, aby zakupy w sklepie były komfortowe. Należy przy tym pamiętać o właściwym natężeniu światła i wskaźniku oddawania barw. Dobór najlepszych parametrów to zadania projektanta. Specjalistą w tej dziedzinie jest firma IGLOOTECHNIKA z Warszawy. Niewłaściwe oświetlenie przekłada się na niską atrakcyjność ekspozycji oraz samopoczucie klientów podczas zakupów, a tym samym na sprzedaż towarów.

Dla uatrakcyjnienia ekspozycji oprócz oświetlenia głównego należy zastosować światło punktowe, które ma podkreślić pewne obszary lub elementy w sklepie. Korzystnie jest dodatkowo zaakcentować za pomocą odpowiednio dobranego światła towary w promocji albo asortyment, który stanowi główny obszar działalności sklepu.

Światło powinno być dostosowane do ekspozycji. W praktyce oznacza to, że ciepła barwa idealnie sprawdzi się w przypadku pieczywa, warzyw, serów, które w takim oświetleniu wyglądają na świeższe. Ciepłą barwę warto zastosować także do odzieży, kosmetyków i mebli. Światło dzienne i zimne z kolei idealnie nadaje się do oświetlania produktów mrożonych i szaf chłodniczych oraz wielkopowierzchniowych sklepów.

Wpływ światła na decyzje zakupowe klientów

Udowodniono, że światło wpływa na emocje i samopoczucie klientów sklepów – dodaje energii, pobudza do działania oraz zapewnia dobrą percepcję. Oświetlenie jest zatem sposobem na stymulowanie i kształtowanie zachowań kupujących. Stworzenie atmosfery komfortu jest kluczowe, aby klient podczas zakupów poczuł się zrelaksowany.

Oświetlenie akcentujące przyciąga wzrok i skupia uwagę kupujących na określonym elemencie ekspozycji. Świetlówki o wyższym poziomie natężenia wyodrębniają oświetlany przedmiot na tle innych, co ma skłonić do zakupów. Podobną rolę odgrywa oświetlenie dekoracyjne, które często montowane jest przy ladach. Efektowna dekoracja drobiazgów przy kasie ma skłonić do kupowania. To samo tyczy się wystaw i witryn – im lepiej oświetlone, tym lepiej przyciągają uwagę, a więc skuteczniej zachęcają do odwiedzenia sklepu.