Nawierzchnie dróg poddawane są intensywnej eksploatacji i z tego powodu ulegają zużyciu oraz zniszczeniom. Te mogą przybrać postać kolein oraz różnego rodzaju spękań. W związku z tym, że droga powinna być trwała, bezpieczna oraz komfortowa zarówno dla kierowców, jak i rowerzystów czy pieszych, musi być utrzymana w odpowiednim stanie. To natomiast wiąże się z remontem lub ewentualną przebudową.

Od czego zależy remont drogi?

Sieć dróg stanowi podstawę sprawnej komunikacji dla różnego rodzaju samochodów, najczęściej stosowanych środków transportu. Eksploatacja, jakiej poddawane są nawierzchnie asfaltowe, prowadzi nieuchronnie do ich zużycia oraz uszkodzenia. O konieczności przeprowadzenia robót drogowych przez firmę Bet-Pol decydować będzie ocena wizualna stanu drogi, identyfikacja powstałych uszkodzeń, a także badania – równości poprzecznej i podłużnej oraz nośności i właściwości przeciwpoślizgowych. Na podstawie tych parametrów ustalany jest zakres koniecznych prac; w zależności od stopnia zniszczenia nawierzchni asfaltowej przeprowadzany jest remont lub przebudowa drogi.

Kryterium, które jest brane pod uwagę przy wyborze pomiędzy remontem a przebudową, jest nośność. Przebudowa drogi będzie bowiem konieczna w sytuacji, gdy nośność nawierzchni została wyczerpana lub jest niedostosowana do obciążenia ruchem. Może być też związana z dążeniem do wzmocnienia podłoża i poprawy warunków gruntowo-wodnych. Natomiast remontem określamy działania, które nie poprawiają nośności, ale stan drogi, jej bezpieczeństwo i komfort użytkowania. Warto dodać jednak, że zarówno remont, jak i przebudowa nawierzchni może być przeprowadzana na trzy sposoby. Prace prowadzone „w górę” polegają na przykryciu istniejącej nawierzchni nowymi warstwami konstrukcyjnymi. Naprawy „w dół” to wymiana warstw bez zmiany niwelety, natomiast sposób mieszany polega na częściowej wymianie warstw i podniesieniu niwelety.

Na czym polega naprawa nawierzchni?

Naprawa asfaltu przeprowadzana w ramach remontu drogi może dotyczyć zniszczeń, które podzielić możemy na trzy grupy; uszkodzenia powierzchniowe, trwałe deformacje lepkoplastyczne oraz spękania. W przypadku tych pierwszych przeprowadzane są remonty cząstkowe nawierzchni lub naprawa całej powierzchni, jeśli uszkodzenia obejmują powyżej 20% powierzchni drogi. Wśród wykorzystywanych w tym celu technologii wymienić można metody na zimno z wykorzystaniem gotowej mieszanki, spryskanie emulsją i posypanie grysem. Metody na gorąco znajdują natomiast zastosowanie w przypadku głębokich wybojów. Naprawa deformacji trwałych również może przebiegać na kilka sposobów, w tym poprzez:

  • frezowanie asfaltu i wymianę warstw konstrukcyjnych,
  • frezowanie częściowe,
  • termoprofilowanie i remixing.

Spękania nawierzchni naprawiane są przede wszystkim poprzez wypełnienie pęknięcia bez frezowania. Oprócz tego najprostszego rozwiązania stosuje się także przykrycie pęknięcia taśmą uszczelniającą oraz remixing spoin technologicznych. Wykorzystane mogą zostać tu również geosyntetyki.