Konserwacja zabytków archeologicznych ma na celu zachowanie materialnych śladów przeszłości, odnalezionych podczas badań archeologicznych. Wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności, a jej istotnym aspektem jest dbałość o właściwe przechowywanie i prezentowanie odnalezionych artefaktów. Kompleksowy zakres działań w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na profesjonalne usługi związane z konserwacją zabytków oferuje firma Aureus z Bydgoszczy.

Metody konserwacji zabytków archeologicznych

Konserwacja zabytków archeologicznych może być prowadzona na różne sposoby, w zależności od rodzaju materiału, z jakiego wykonany jest artefakt, oraz stopnia jego zachowania. Podstawowe metody to:

• konserwacja mechaniczna – polega na usunięciu zanieczyszczeń i osadów z powierzchni zabytku, np. przez szorowanie, skrobanie czy mycie,

• konserwacja chemiczna – stosuje się ją w przypadku obiektów wykonanych z metalu, drewna czy kości, obejmuje usuwanie niepożądanych substancji, stabilizowanie materiału oraz jego impregnowanie specjalistycznymi preparatami,

• konserwacja biologiczna – zwana również bio-konserwacją, ma na celu zabezpieczenie artefaktów przed działaniem mikroorganizmów i szkodników,

• metody fizyczne – stosowane są m.in. w przypadku obiektów ceramicznych czy kamiennych, polegają na stabilizowaniu struktury materiału poprzez wprowadzenie niskiej wilgotności czy kontrolowanego ogrzewania.

Znaczenie konserwacji zabytków archeologicznych

Konserwacja ma ogromne znaczenie dla nauki, kultury oraz turystyki. Pozwala na ocalenie cennych artefaktów przed degradacją, a tym samym umożliwia badanie ich przez kolejne pokolenia naukowców. Dzięki konserwacji zabytków archeologicznych możliwe jest także prezentowanie ich w muzeach czy na wystawach. Specjaliści z Aureus Usługi Archeologiczne mają doświadczenie w konserwacji różnorodnych rodzajów artefaktów, począwszy od ceramiki, przez metale. Ponadto zajmują się opracowywaniem wyników badań archeologicznych własnych i prowadzonych przez inne jednostki.

Badania archeologiczne w ofercie firmy Aureus

Archeologia towarzyszy nie tylko w ekscytującym odkrywaniu dawnych cywilizacji, ale również wspiera współczesne inwestycje budowlane. Firma Aureus specjalizuje się w badaniach archeologicznych, które są niezbędne przy realizacji niektórych inwestycji.

Wyprzedzające badania archeologiczne mają na celu zabezpieczenie i dokumentację ważnych odkryć przed przystąpieniem do robót ziemnych. Zaleca się je wykonywać przed uruchomieniem wszelkich prac, zwłaszcza w przypadku inwestycji położonych na terenach o potencjalnej wartości historycznej. Natomiast ratownicze badania archeologiczne realizowane są już w trakcie realizacji projektu budowlanego i powiązane z ewentualnym odkryciem szczątków czy obiektów o wartości historycznej podczas trwania prac ziemnych. Prace archeologiczne prowadzone są zarówno w obszarach miejskich, jak i pozamiejskich.