Głowica silnika to górna część jednostki napędowej, zamykająca przestrzeń roboczą nad blokiem cylindrowym, która jest odpowiedzialna za zasilanie cylindrów mieszanką paliwowo - powietrzną, potrzebną do spalania oraz odprowadzenie spalin z cylindrów. Nie należy przy tym zapominać, że element ten funkcjonuje w niezwykle ciężkich warunkach, a co za tym idzie niekiedy następuje jego uszkodzenie lub rozszczelnienie wymagające podjęcia specjalistycznych działań naprawczych, takich jak oferowane przez Mechanika pojazdowa Ryszard Frelik, w ramach których zazwyczaj przeprowadza się także planowanie głowicy silnika.

Niepokojące objawy problemów z głowicą

Problemy z głowicą silnikową to poważna sprawa, której nie należy bagatelizować, gdyż zignorowanie niepokojących objawów może narazić nas na dość duże koszty. Dlatego też jeśli zaobserwujemy zbyt wysoką temperaturę silnika, jego nierówną pracę na wolnych obrotach, problemy z rozruchem, czarny dym wydobywający się z rury wydechowej lub spadek mocy, powinniśmy jak najszybciej odwiedzić profesjonalny warsztat samochodowy, taki jak Mechanika pojazdowa Ryszard Frelik. Do najczęstszych usterek, które dotykają głowice silnikowe zaliczyć należy przede wszystkim wypalenie uszczelki pod głowicą lub uszkodzenie elementów rozrządu.

Jak przebiega proces planowania głowicy silnika

Głowice silnikowe to elementy, których awarie nie zawsze muszą skutkować zakupem nowej części. Niekiedy bowiem, zamiast kupna, znacznie lepszym i mniej kosztownym rozwiązaniem, pozwalającym przywrócić sprawność naszemu autu, jest wykonanie regeneracji głowicy silnikowej. Nie należy jednak przy tym zapominać, że praktycznie za każdym razem gdy nastąpi demontaż tego elementu (regeneracja, naprawa, wymiana uszczelki, itp.), czyli głowica zostanie odkręcona od bloku silnika, powinna ona zostać również sprawdzona pod kątem jakości płaszczyzny oraz obecności ewentualnych „wżerów”, a co za tym idzie w konsekwencji w takich przypadkach wykonane musi zostać tzw. planowanie głowicy. Proces ten polega na precyzyjnym wyrównaniu, poprzez frezowanie lub szlifowanie, powierzchni przylegającej bezpośrednio do bloku silnika i zapewnieniu przez to idealnej szczelności wszystkich kanałów pomiędzy blokiem silnika a głowicą, co pozwala na uniknięcie przedmuchów czy rozszczelnienia.  

Warto również zwrócić uwagę, że niekiedy szlifowanie powierzchni tego elementu wykonywane jest również w celu obniżenia samej głowicy. Jest to proces, w efekcie którego otrzymujemy możliwość zwiększenia ciśnienia sprężania paliwa, a co za tym idzie ma to odzwierciedlenie w zwiększeniu mocy jednostki napędowej. Oczywiście po takim zabiegu niezbędne są inne modyfikacje, a dodatkowo należy pamiętać, że czynność tą należy wykonywać bardzo precyzyjnie i delikatnie, gdyż nieumiejętne zeszlifowanie głowicy doprowadzi do jej uszkodzenia w trakcie eksploatacji pojazdu, co wiązać się już będzie z niezbędną w tym przypadku i kosztowną wymianą tego elementu lub całego silnika.  

Wymiana uszczelki pod głowicą lub jej regeneracja czy naprawa to działania, które podobnie jak wszystkie usługi związane z obróbką elementów silnika, wymagają wiedzy, umiejętności, a także zastosowania profesjonalnych narzędzi i urządzeń oraz zachowania najwyższych norm jakościowych.

Elementy silnika w dobrej kondycji

Mechanika pojazdowa Ryszard Frelik jest w stanie podjąć się każdego zlecenia z zakresu oferowanych usług. W ofercie warsztatu znajdują się takie usługi jak serwis głowic samochodowych, wymiana głowic, remonty silników, szlifowanie cylindrów, wałów, tulejowanie bloków czy naprawa kompresorów. Firma regeneruje wszystkie podzespoły silnika i podejmuje się naprawy uszkodzonych wałów korbowych. Specjalizują się w samochodach marki Jelcz i Star oraz maszynach rolniczych.