O uszkodzenie zderzaka samochodowego tylnego bądź przedniego niestety nie jest trudno. Nic zatem dziwnego, że takie warsztaty jak ART-AUTO z Rumi przyjmują każdego roku setki zleceń na ich naprawę. Na czym ona polega i czy jest ona opłacalna? A może lepiej postawić na wymianę zderzaka na nowy? Cennymi informacjami dzielą się z nami blacharze i lakiernicy właśnie z warsztatu ATR-AUTO.

Naprawa czy wymiana zderzaka?

Zanim specjaliści z warsztatu ART-AUTO zdradzą, na czym polega naprawa zderzaka, warto sprawdzić, kiedy jest ona opłacalna. Przede wszystkim dotyczy to sytuacji, w których blacha lub plastik nie uległy wielopunktowemu rozerwaniu, a ich konstrukcja nadal jest solidna. Blacharze ART-AUTO naprawiają zatem często zderzaki uszkodzone od jednego ich rogu, a także to po mniejszych stłuczkach. Kiedy można zaś serwisować konstrukcje po wypadkach?

Jak wyjaśniają specjaliści z warsztatu ART-AUTO, zderzaki aut powypadkowych opłaca się naprawiać w przypadku samochodów marek premium i to w nowszych modelach. W innym razie lepszym rozwiązaniem jest wymiana blachy/plastiku na nowy. Podkreślić jednak trzeba, że wiąże się to z koniecznością wykonania obróbki zakupionego podzespołu oraz jego lakierowania. Dodać warto, że niekiedy zderzaki nie są kupowane i wykańczane na warsztacie, lecz tworzone w blacharniach od podstaw na specjalne zamówienie.

Kompleksowa naprawa zderzaków wraz z lakierowaniem

Sposób naprawy zderzaka w dużej mierze zależy od rozległości uszkodzenia, jego miejsca, a także tego, czy konstrukcja została wykonana z plastiku, czy też z blachy. W każdym przypadku pierwszą czynnością jest jednak demontaż podzespołu, jego oczyszczanie oraz ocena stanu technicznego. Ważne jest też usuwanie starych powłok lakierniczych oraz miejsc korozji, jeśli takowe zostały wykryte. Jak przebiegają kolejne etapy naprawy zderzaka?

W przypadku zderzaków metalowych istotne jest zaprojektowanie ich geometrii, dodawanie nowych elementów blachy, gięcie ich, a także prostowanie i masowanie tych pozostałych. Ważnymi etapami prac są również: spawanie i szlifowanie. Oczywiście istotne jest też zabezpieczenie zderzaka przed korozją oraz pokrycie jego powierzchni podkładami i lakierem wierzchnim w wybranym przez klienta kolorze.

                                                                          – mówi jeden z blacharzy z warsztatu ART-AUTO. Dodaje on, że inna procedura stosowana jest w przypadku zderzaków plastikowych. Wtedy ważne jest m.in. odgrzanie pękniętych miejsc opalarką elektryczną, naniesienie od wewnętrznej strony zderzaka paska naprawczego, usunięcie szlifierką nadmiaru nadtopionego plastiku, naniesienie na miejsce ubytków szpachli do tworzyw sztucznych oraz szlifowanie i odtłuszczenie powierzchni.

Punktowa naprawa zderzaków metodą PDR

Nie zawsze naprawa zderzaków wymaga złożonego serwisu blacharsko-lakierniczego. Jeśli wgniecenie blachy jest punktowe i niewielkich rozmiarów, a powłoka lakiernicza nie została przerwana, specjaliści z warsztatu ART-AUTO są w stanie zaproponować usunięcie szkody metodą PDR. Na czym ona polega?

Naprawa techniką PDR (Paintless Dent Repair) to prostowanie wgnieceń karoserii dzięki wykorzystaniu podatności metalu na odkształcenia. Wgniecenia mogą być zatem usuwane za sprawą wypychania blachy lub jej wyciągania. Służą do tego specjalistyczne zestawy naprawcze, które gwarantują brak ingerencji w lakier auta. Istotne jest jednak wykonanie zabiegów PDR w sposób precyzyjny. Olbrzymie znaczenie ma zatem doświadczenie blacharza oraz warunki warsztatowe, w których on pracuje.