Zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi i prywatnymi kamienicami to dość skomplikowane i odpowiedzialne zajecie. Nic więc dziwnego, że osoby, które są właścicielami takich nieruchomości wolą, by ich administracją zajęła się doświadczona firma zewnętrzna. Co należy do obowiązków zarządcy i jak znaleźć przedsiębiorstwo, które sumiennie wywiąże się ze zleconych zadań?

Zarządca nieruchomości – czym się zajmuje?

Na czele każdej wspólnoty mieszkaniowej stoi zarząd, który składa się z kilku członków. To oni decydują o wszystkich kwestiach, związanych z modernizacją, renowacją czy administracją zespołu nieruchomości. W przypadku prywatnych kamienic osobą decyzyjną jest ich właściciel. Trzeba jednak podkreślić, że obowiązki, związane z obsługą nieruchomości, stosunkowo rzadko wypełniane są osobiście przez zarządzających.  W tym celu zatrudnia się zazwyczaj wykwalifikowaną firmę, jaką jest np. Zrzeszenie Właścicieli i Zarządców Domów w Bydgoszczy. Następnie z grona jej pracowników wyznaczany jest zarządca, który odpowiadać będzie za wskazane przez klienta nieruchomości. Co należy do jego obowiązków:

  • nadzór nad stanem technicznym nieruchomości,
  • doglądanie, czy cykliczne przeglądy instalacji odbywają się zgodnie z ustalonym terminem,
  • komunikacja z mieszkańcami oraz organizacja zebrań,
  • dbanie o porządek w budynku a także na terenach do niego przynależących,
  • zarządzanie finansami,
  • prowadzenie księgowości.

To tylko najważniejsze zadania, z jakimi musi zmierzyć się zarządca nieruchomości. Wielu z nich zajmuje się także poszukiwaniem lokatorów na zlecenie właściciela nieruchomości, podpisywaniem umów czy też bierze udział w eksmisjach komorniczych i służy poradą prawną z zakresu zarządzania nieruchomościami.

Dlaczego warto korzystać z usług firmy zewnętrznej?

Wspólnoty mieszkaniowe, które nie współpracują z żadną firmą zewnętrzną, muszą samodzielnie zadbać o obsługę nieruchomości. Często oznacza to zatrudnienie ekipy sprzątającej, księgowej, konserwatora i innych fachowców, którym zleca się wykonanie określonych zadań. Niestety nie zawsze można kontrolować jakość ich realizacji, co bywa przyczyną nieporozumień.

Za wszystkie dysfunkcje w danym budynku odpowiada jego zarząd. W przypadku, gdy zdecyduje się on na zatrudnienie zarządcy, wszelkie uwagi, dotyczące funkcjonowania nieruchomości, można kierować do niego. Wieloletnie doświadczenie specjalistów gwarantuje sprawną i efektywną obsługę każdego budynku.

W przypadku osób prywatnych zatrudnienie firmy zewnętrznej oznacza dużą oszczędność czasu. Właściciel obiektu może czerpać zyski z wynajmu lokali bez konieczności doglądania nieruchomości i utrzymywania kontaktów z lokatorami. Wszelkie sprawy załatwiane są przez pośrednika – zarządcę.

Komu zlecić obsługę nieruchomości?

Na rynku pojawia się coraz więcej firm, które oferują kompleksowe usługi związane z administracją nieruchomości. Warto wybierać przedsiębiorstwa, które mogą pochwalić się długoletnim doświadczeniem w branży i, którym zaufało grono innych klientów. Oznacza to bowiem, że firma doskonale wywiązuje się ze zleconych zadań, co jest przecież najbardziej istotne.