Technologie budowy dróg są dzisiaj bardzo zaawansowane technologicznie, a także materiałowo. Inwestorzy i wykonawcy dążą bowiem do tego, aby dany odcinek trasy był nie tylko trwały na długie lata, ale aby również zapewniał idealne poruszanie się pojazdów o różnym tonażu. Najważniejsze przy tym jest bezpieczeństwo. Jakie zatem rodzaje dróg można obecnie wyróżnić? Jednym z nich są te tworzone z nawierzchni wbudowanych MGA.

Czym są nawierzchnie wbudowane MGA?

Jak sama nazwa wskazuje nawierzchnia wbudowane nie jest nawierzchnią pierwotną, ale najczęściej tą, która służy do rekonstrukcji uszkodzonych odcinków dróg. W przypadku mieszanek MGA, mowa o wykonywaniu remontów w zakresie podłoża bitumicznego, które dzisiaj jest bardzo popularne szczególnie na trasach międzymiastowych gminnych. Czym jednak jest tajemniczy materiał MGA? Jest to nic innego, jak mieszanka mineralno-gumowo-asfaltowa, która zawiera przy tym wysoki współczynnik granulatu asfaltowego. Mowa o indeksie GRA16. Istotne przy tym jest to, że sama mieszanka może być przygotowana zarówno na miejscu budowy, jak i wcześniej w warunkach zakładowych. W obu przypadkach można jednak uzyskać bardzo wysoki wskaźnik wytrzymałości zmęczeniowej, a także takie parametry remontowanej nawierzchni, które spełniają wszystkie restrykcyjne normy krajowe oraz europejskie.

Zalety mieszanek MGA

Mieszanki MGA są przede wszystkim łatwe w produkcji, a następnie w stosowaniu w miejscach inwestycji wskazanych w projekcie. To pozwala skrócić proces budowlany, a dzięki temu ograniczyć koszty. Nie tylko jednak na ekonomicznych optymalizacjach warto się skupić. Mieszanki MGA cenione są obecnie ze względu na swoje unikalne własności techniczne. Przede wszystkim zapewniają one wspomnianą wysoką wytrzymałość zmęczeniową. Ich odporność na deformacje trwałe pozwala zaś znacznie ulepszyć nawierzchnię bitumicznych, na których dzięki MGA nie powstają koleiny. Podobnie jest z ogólną stabilnością konstrukcji podłoża, które staje się twardsze i znacząco wzmocnione. Jest to wynik m.in. odporności MGA na działanie wody, a także na promieniowanie UV, mrozy, czy starzenie się. Wskaźnik ITSR wynosi przy tym nawet powyżej 80%, przy stabilności w granicach 15kN! Dodatkową zaletą jest to, że mieszanka mineralno-gumowo-asfaltowa powstaje z produktów recyklingowanych, a więc jej stosowanie jest korzystne dla środowiska. Nic dziwnego, że wykorzystuje się je zatem do remontu dróg gminnych, czy powiatowych, a czasem także tych w środku miasta. Dzisiaj MGA to bowiem idealna warstwa przeciw zmęczeniowa nowej trasy asfaltowej lub świetna membrana, która znajdzie swoje zastosowanie przy modernizacji spękanej szosy. Inwestycje z użyciem tejże mieszanki wykonuje m.in. firma BIK-PROJEKT z  Łomży.

Jak nawierzchnia wbudowana MGA wpływa na jazdę?

Mieszanka MGA świetnie wpływa na polepszone parametry jazdy. Ułatwia ona hamowanie, również podczas prowadzenia jazdy w deszczu, świetnie pozwala rozkładać siły przy pokonywaniu zakrętów, a jej przyczepność jest znacznie podwyższona, niż w przypadku standardowej nawierzchni bitumicznej. Obniżony jest przy tym poziom hałasu ruchu o około 3 dB!