Patentowanie produktów dotyczy nie tylko innowacyjnych wynalazków, ale również znaków towarowych, wzorów przemysłowych, a także metody produkcji czy sposoby wytwarzania substancji. Dzięki temu producenci nietypowych towarów czy też wytwórcy kreatywnych wzorów nie muszą obawiać się o to, że ktoś wykorzysta ich pomysł i nie poniesie z tego tytułu żadnych konsekwencji. W opatentowaniu może pomóc adwokat i rzecznik patentowy Aleksandra Kacperska.

Dlaczego warto patentować swoje produkty?

Prawo do wyłącznego korzystania i rozpowszechniania produktu chroni jego pomysłodawcę przed działaniem nieuczciwej konkurencji, która może chcieć wprowadzić jego innowacyjne rozwiązanie na rynek pod własnym brandem. Na zgłoszenie wynalazku do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej warto zdecydować się właśnie z uwagi na monopolizację danego rozwiązania. W ten sposób kreatywny przedsiębiorca zastrzeże sobie prawo do decydowania o dalszych losach produktu, a jednocześnie skutecznie zmniejszy ryzyko tego, że inny biznesmen będzie chciał powtórzyć jego pomysł i przyciągnąć klientów atrakcyjniejszą ceną.

Co ciekawe, w kontekście patentu warto pochylić się również nad kwestiami finansowymi. Warto bowiem wiedzieć, że zgłoszenie produktu do Urzędu Patentowego RP uprawnia do korzystania z ulgi podatkowej. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy nie muszą już płacić 19% podatku – ten próg zostaje zmniejszony do zaledwie 5%. Patentowanie przyczynia się także do wzmocnienia pozycji rynkowej, a także do podniesienia prestiżu firmy i wiążących się z nim zysków. Aby jednak opatentować produkt i móc czerpać z tego faktu jak najwięcej korzyści, warto dowiedzieć się, jak to zrobić.

Jak opatentować produkt?

Aby opatentować produkt, w pierwszej kolejności należy złożyć wniosek do wspomnianego wcześniej Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Można to zrobić zarówno osobiście, podczas wizyty w placówce, jak i elektronicznie, a także listownie. Kluczową kwestią jest oczywiście czas oczekiwania – w przypadku wynalazków procedura trwa minimum 3 lata i jest wieloetapowa, często obejmuje obszerną korespondencję z Urzędem. W przypadku znaków towarowych jest to przynajmniej 6 miesięcy. W dokumentacji powinno znaleźć się podanie, a także rysunki techniczne, skrót opisowy wynalazku lub znaku towarowego oraz opis dotyczący istoty danego produktu.

Właśnie z uwagi na mnogość formalności przedsiębiorcy decydują się na pomoc, której może udzielić adwokat i rzecznik patentowy Aleksandra Kacperska. Klienci kancelarii uzyskają doradztwo w zakresie formalnych, a także w kwestiach związanych ze strategią ochrony własności intelektualnej, znakami towarowymi, prawami autorskimi, także sprawami dotyczącymi nieuczciwej konkurencji. Kancelaria z Krakowa działa na rynku od ponad piętnastu lat i świadczy usługi w zakresie prawa własności intelektualnej na rzecz zarówno osób prywatnych, jak i firm.