Wszelkie prace prowadzone w pasach drogowych, garażach czy parkingach wymagają wykonania projektu organizacji ruchu na czas prowadzenia robót. Wykonany projekt musi zostać uzgodniony z odpowiednimi podmiotami; dopiero zatwierdzony projekt organizacji ruchu upoważnia do wystąpienia o zajęcie terenu na czas prowadzenia robót, a po jego uzyskaniu do rozpoczęcia prac. Komu zlecane są takie prace projektowe i z czego składa się projekt organizacji ruchu ?  O tym opowiada specjalista z firmy TOP Jacek Drążkiewicz z Warszawy, która zajmuje się wykonywaniem projektów organizacji ruchu.

Kiedy potrzebne są projekty organizacji ruchu?

Wykonanie projektu organizacji ruchu na czas prowadzenia prac – tzw. projektu czasowej organizacji ruchu – jest konieczne, gdy prace będą wykonywane w miejscach, gdzie odbywa się ruch kołowy lub pieszy: na jezdniach, chodnikach, parkingach, w garażach, czy placach. Nie ma tu znaczenia wielkość prac, projekt musi być wykonany i uzgodniony zarówno dla dużych, jak i małych inwestycji.

Projekty czasowej organizacji ruchu wykonuje się również w przypadkach, gdy nie są zaplanowane żadne prace, a występuje potrzeba chwilowej zmiany stałej organizacji ruchu – np. w związku z zaplanowanymi imprezami.

Jeżeli na skutek prowadzonych prac ulegnie zmianie geometria układu drogowego, tj. zmienia się układ krawędzi jezdni czy chodników, poza projektem czasowej organizacji ruchu wymagane jest również wykonanie i uzgodnienie projektu stałej organizacji ruchu. Projekty stałej organizacji ruchu wykonuje się również dla istniejących układów drogowych, np. dla terenu osiedli mieszkaniowych, parkingów czy garaży podziemnych. Celem takich opracowań najczęściej jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (w tym zapewnienie przejezdności dróg pożarowych) oraz umożliwienie podejmowania interwencji przez odpowiednie służby w przypadkach naruszania przepisów ruchu drogowego.

Firma TOP Jacek Drążkiewicz z Warszawy wykonuje projekty stałej oraz czasowej organizacji ruchu. Wśród naszych opracowań znajdują się m.in. projekty na czas budowy lub remontów sieci, przyłączy sieci energetycznych, teletechnicznych, gazowych, wodociągowych, ciepłowniczych, kanalizacji sanitarnej i deszczowej; na czas budowy i remontów obiektów położonych przy drogach i ulicach (np. rozbiórka lub budowa budynku, remont czy mycie elewacji); na czas przebudowy układu drogowego (np. budowa zjazdów czy zatok). Wykonujemy również projekty na lokalizację różnych obiektów w pasach drogowych, np. ogródków sezonowych dla lokali gastronomicznych czy publicznych wypożyczalni rowerów oraz projekty stałej organizacji ruchu, np. po przebudowie układu drogowego, na terenie osiedli mieszkaniowych (strefy ruchu lub strefy zamieszkania), na parkingach czy wielostanowiskowych garażach podziemnych.

Kto odpowiada za organizację ruchu ?

Za organizację ruchu na danym terenie odpowiedzialny jest podmiot zarządzający ruchem na tym terenie. W przypadku dróg publicznych są to instytucje zależne od lokalizacji oraz kategorii drogi, np. Urząd Miasta lub Gminy, Starostwo Powiatowe czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W przypadku dróg położonych na terenach prywatnych są to właściciele terenu – w których imieniu zazwyczaj występuje Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej lub upoważniony odpowiednią umową Administrator.

Zdarza się, że projekt organizacji ruchu obejmuje teren zarządzany przez różne podmioty. Np. w przypadku zjazdu z drogi publicznej na drogę prywatną projekt musi zostać zatwierdzony przez odpowiedni urząd w zakresie zmian w pasie drogi publicznej oraz przez zarządcę ruchu na drodze prywatnej w zakresie zmian na tej drodze.

Wykonawca projektu organizacji ruchu powinien dysponować odpowiednim doświadczeniem, pozwalającym wykonać projekt zgodnie z obowiązującymi przepisami, a równocześnie w sposób zgodny z oczekiwaniami Inwestora – co w świetle skomplikowanych przepisów wymaga sporej wiedzy i doświadczenia.

W przypadku nieprawidłowo wykonanego projektu organizacji ruchu dla dróg publicznych występują problemy z uzyskaniem wymaganych dla projektu uzgodnień – konieczne jest wnoszenie wymaganych zmian w projekcie i ponowne składanie do uzgodnień, co zwykle znacząco wydłuża czas uzyskania zatwierdzonego projektu.

W przypadku projektu dla terenów prywatnych wykonanego niezgodnie z obowiązującymi przepisami Straż Miejska czy Policja, wezwane na interwencję, mogą odmówić podjęcia działań, a sam projekt skierować do właściwego terytorialnie Wojewody. Wojewoda po stwierdzeniu niezgodności projektu z obowiązującymi przepisami dokonuje jego unieważnienia – konieczne jest wykonanie nowego projektu.

Z czego składa się projekt organizacji ruchu?

Projekty organizacji ruchu to wielostronicowe opracowania, które różnią się w zależności od wielkości terenu objętego projektem oraz od przeznaczenia projektu. Każdy projekt organizacji ruchu musi zawierać:

1.    Opis techniczny - część opisowa wskazująca: inwestora, przedmiot i podstawę opracowania, charakterystykę drogi i ruchu, opis projektowanej organizacji ruchu i każdy etap prac, przewidywany termin obowiązywania czasowej/nowej organizacji ruchu.

2.    Część rysunkową z planem sytuacyjnym wykonanym w skali 1:500 lub 1:1000.

3.    Plan orientacyjny wykonany w skali od 1:10000 do 1:25000.

4.    Załączniki: decyzje, opinie, pozwolenia, uzgodnienia itd.

Specjalista z firmy TOP Jacek Drążkiewicz nadmienia, iż w przypadku projektów organizacji ruchu na czas prowadzenia prac w pasach drogowych oraz projektów na lokalizację w pasach drogowych obiektów niezwiązanych z ruchem drogowym, do finalnego projektu powinien być dołączony szczegółowy plan sytuacyjny z wyliczeniem powierzchni zajęcia poszczególnych elementów pasa drogowego. Wraz z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu jest to niezbędny załącznik do wystąpienia Inwestora o wydanie decyzji na zajęcie pasa drogowego.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U.2017.784 t.j.).