Każdy inwestor, który odpowiada za wykonawstwo dróg miejskich, parkingów czy też dróg osiedlowych zastanawia się nad tym, czy wybrać nawierzchnię bitumiczną – asfaltową – czy też postawić na konstrukcję brukowaną. Czynnikami, które determinują ostateczną decyzję, są zaś: koszty inwestycji, szybkość jej realizacji, walory estetyczne, a także wytrzymałość zastosowanego materiału. Który z nich – bruk czy asfalt – powinni zatem wybierać inwestorzy?

Drogi brukowane, kiedy warto na nie postawić?

Żaden kierowca nie wyobraża sobie tego, by droga międzymiastowa, trasa szybkiego ruchu czy też autostrada były wykonane z kostek brukowych betonowych. Tego typu infrastrukturę liniową zawsze wykonuje się w wersji nawierzchni bitumicznej, choć coraz popularniejsza staje się technologia budowy odcinków ze specjalnych mieszanek betonu. Dowodem na te słowa jest autostrada A2, która częściowo zaliczana jest właśnie do autostrady betonowej. Potwierdza to zatem wysoką klasę materiałów opartych o beton, a do nich należy zaliczyć także bruk.

Ze względu na niebywałą wytrzymałość betonu na obciążenia, wodę czy i inne warunki pogodowe dogi brukowe stały się w Polsce prawdziwym standardem tam, gdzie prędkość poruszających się pojazdów nie przekracza około 30-50 km/h. Trasy brukowane tworzy się w centrach miast, na terenie osiedli domów jednorodzinnych, a także na obszarze modnych osiedli apartamentowców. Deweloperzy stawiający galerie handlowe czy biurowce również przygotowują drogi wewnętrzne nie z asfaltu, ale z wysokie klasy kostek brukowych. Z nich tworzy się też podjazdy, parkingi, wysepki dla autobusów miejskich, a także szerokie chodniki i ścieżki rowerowe.

Takie inwestycje na zlecenie urzędów, inwestorów biznesowych i osób prywatnych realizuje zespół firmy robót drogowych HODO z województwa łódzkiego. Jej fachowcy przy niektórych zleceniach rekomendują wykorzystanie właśnie bruku do tworzenia dróg, a przy innych wykonują trasy asfaltowe.

Dlaczego drogi brukowane stają się tak popularne?

Popularność dróg brukowanych wynika z wielu ich zalet. O ile nigdy nie zastąpią one dróg ruchu, po których auta poruszają się z prędkościami powyżej 30-50 km/h, o tyle są one znacznie bardziej opłacalne przy budowie dróg wewnętrznych oraz dróg w strefach zamieszkania. Wynika to z prostszego procesu inwestycyjnego oraz błyskawicznego budowania. Droga brukowana nie wymaga bowiem tak złożonych etapów przygotowania gruntu, jak w przypadku odcinków tworzonych z mas bitumicznych. Wystarczy wykonać korytowanie terenu, by stworzyć tzw. podbudowę. Ją stanowi geowłóknina, dolna i górna warstwa podbudowy, a także podsypka. Na niej układana jest zaś nawierzchnia z kostki brukowej wraz z obrzeżami oraz krawężnikami. Całość może zaś być wykonana przy użyciu zaledwie kilku maszyn: zagęszczarek, urządzeń do mechanicznego układania bruku oraz minikoparek.

Czas tworzenia dróg brukowych i ich cena są również zoptymalizowane do minimum w stosunku do nawierzchni bitumicznych. Dlaczego jeszcze asfalt przegrywa z drogami brukowymi?

Przy tworzeniu tras wewnętrznych i tych w strefach zamieszkania liczy się ich estetyka. Asfalt nie zachwyca ani swoich kolorem, ani fakturą. Inaczej jest z kostką brukową, którą można układać w różne wzory, wykorzystując do tego specjalne układy kosteczek oraz ich wyjątkowe kolory. Dzięki temu przestrzeń urbanistyczna staje się żywsza, weselsza i bardziej nowoczesna. Ponadto zwrócić należy uwagę na parametry techniczne kostek brukowych. Najlepsze materiały wytrzymują nawet 30 lat bez pękania czy zarysowania. Asfalt zaś trzeba łatać nawet już po kilku latach od eksploatowania. Kolejnymi zaletami jest lepsze odprowadzanie wody i prosty sposób naprawy nawierzchni brukowej, która jest również lepiej widoczna po zmierzchu. Dodatkowo warto wspomnieć o jej samooczyszczeniu podczas deszczu i o jej ekologiczności.

Posumowanie

Reasumując, drogi wewnętrzne tworzone z kostek brukowych dobrych producentów wiążą się z niższymi kosztami zaprojektowania, wykonania, utrzymania i eksploatacji od dróg z asfaltu. Bruk nie wymaga bowiem remontu, cechuje się wysoką nośnością i nie ulega koleinowaniu. Ze względu na lepszą widoczność i równość takiej nawierzchni, jest ona w strefach zamieszkania i w centrach miast znacznie bezpieczniejsza w użytku. Szczególnie można zauważyć to nocą i podczas obfitych opadów deszczu.