Budowa dróg i infrastruktury towarzyszącej to zadanie, które należy powierzyć profesjonalistom. Pomimo że drogi na terenie naszego kraju tak bardzo różnią się od siebie, to jednak sam proces budowy każdej z nich jest zbliżony. Całe przedsięwzięcie wymaga nie tylko zastosowania wysokiej jakości materiałów, ale także zatrudnienia fachowców dysponujących wiedzą i doświadczeniem.

Z czego składa się typowa droga?

Jeszcze przed opisaniem procesu budowy drogi, warto przyjrzeć się nieco bliżej jej strukturze. Głównym składnikiem budulcowym drogi jest tzw. MMA, czyli mieszanka mineralno-asfaltowa. Analizując przekrój drogi, warto zwrócić uwagę na jej warstwową budowę. Najgłębszą warstwą jest wierzch nasypu lub dno wykopu. Wszystko zależy od tego, czy budowa drogi wymaga wcześniejszego wykonania wykopu w terenie, czy musi ona biec na stworzonym nasypie. Drugą w kolejności jest warstwa mrozoochronna, która jest nazywana podbudową pomocniczą. Zadaniem tej warstwy jest zapewnienie optymalnego drenażu oraz stabilności pomimo zmiennych warunków pogodowych. Zazwyczaj górną część warstwy wzmacnia się, używając cementu. Dzięki temu tworzy się robocza platforma, która stanowi podstawę do dalszych prac. Dolna część warstwy jest zbudowana z piasków różnoziarnistych, pospółki lub żwiru.

Kolejną warstwę stanowi podbudowa zasadnicza, którą wykonuje się ze specjalnego kruszywa. Warstwa ta pełni rolę fundamentu drogi. Następna w kolejności jest warstwa podbudowy asfaltowej, wykonana z masy bitumiczno-mineralnej. Jej zadaniem jest podniesienie poziomu nośności drogi. Warstwa wiążąca sprawia, że wszystkie obciążenia i naprężenia są przenoszone do głębszych poziomów konstrukcji. Ostatnim elementem jest warstwa ścieralna. Odpowiada ona za powierzchniowe właściwości drogi. Prawidłowo dobrana warstwa ścieralna pozwala wydatnie poprawić wytrzymałość drogi i uodpornić ją na zmienne warunki pogodowe. To z kolei przekłada się na poprawę przyczepności i poziomu tarcia nawierzchni.

Z jakich etapów składa się budowa drogi?

Budowa dróg i infrastruktury towarzyszącej składa się z kilku etapów. W pierwszej kolejności ściągana jest warstwa humusu. W przypadku remontu już istniejącej drogi asfaltowej usuwana jest stara nawierzchnia. W kolejnym kroku rodzimy grunt jest zagęszczany lub doziarniany. Firma budująca drogę nadaje całości pożądanego kształtu. Następnym etapem jest utworzenie korpusu drogi oraz górnej części jej podbudowy pomocniczej. Do tego celu wykorzystuje się m.in. cement. Bardzo ważnym krokiem jest precyzyjne wymieszanie gruntu. Wymieszany materiał jest następnie zagęszczany. Korpusowi drogi nadawany jest odpowiedni profil. Następnie przez okres tygodnia warstwa stabilizacyjna jest podlewana wodą.

Kolejnym etapem budowy drogi jest aplikacja warstwy nośnej oraz wiążąco-wyrównującej. Końcowa część prac obejmuje stworzenie warstwy ścieralnej, która złożona jest w głównej mierze z masy bitumicznej lub kostki brukowej i betonowej.

Budowa drogi to wieloetapowy proces, który najlepiej powierzyć firmie posiadającej nie tylko odpowiedni sprzęt, ale także doświadczenie. Firma Sebiko z Nowego Miasta Lubawskiego działa na rynku od 2010 roku i specjalizuje się w budowie dróg, transporcie oraz wyburzeniach.