Myśląc o montażu kostki brukowej, zazwyczaj ma się przed oczami obraz idealnie spasowanych ze sobą elementów z betonu lub kamienia, które ułożone są w konkretny wzór. Aby jednak ten rodzaj wykończenia przestrzeni wokół domu mógł spełnić swoją ważną funkcję, wiele uwagi trzeba poświęcić doborowi odpowiedniej podsypki. Może być ona wykonana z różnego rodzaju kruszyw. Co zatem trzeba uwzględnić podczas planowania inwestycji?

Za co odpowiada podsypka?


Kostka brukowa w żadnym wypadku nie powinna być układana bezpośrednio na gruncie rodzimym. Do stworzenia swoistego rodzaju buforu, czy może lepiej – warstwy separacyjnej – służy właśnie podsypka. Dlaczego jej rola jest aż tak istotna? W pierwszej kolejności solidna podbudowa odpowiada za równomierne rozłożenie i przeniesienie ciężaru kostki bezpośrednio na grunt. Całkowicie eliminuje to możliwość pojawienia się zjawiska zapadania, dzięki czemu na ułożonej powierzchni nie będą występowały nierówności i zagłębienia. Z pewnością można pokusić się o stwierdzenie, iż podsypka stanowi dla bruki trwały fundament.

Warstwa kruszywa pozwala także zadbać o niezwykle istotne kwestie związane z wydajnym odprowadzaniem wody deszczowej. Jako że materiały wykorzystywane do stworzenia zabudowy charakteryzują się znacznie większym współczynnikiem przepuszczalności niż grunty rodzime, woda nie gromadzi się bezpośrednio pod kostką. To szczególnie ważne w okresie zimowym, ponieważ właśnie wtedy zamarzająca wilgoć bez możliwości ujścia, mogłaby przyczynić się do rozsadzenia elementów wykończenia. Co jeszcze warto wiedzieć?

Czym kierować się przy wyborze podsypki?


Przed podjęciem decyzji o zakupie konkretnego rodzaju podsypki, warto wziąć pod uwagę kwestie dotyczące przeznaczenia mającej powstać z kostki powierzchni. Planowane obciążenie maksymalne ma przede wszystkim wpływ na grubość warstwy podbudowy. W przypadku traktów komunikacyjnych, po których będą poruszać się tylko i wyłącznie piesi, wystarczy położyć od 10 do 20 cm podsypki. Jeżeli jednak mowa o np. podjazdach dla samochodów, to tutaj ostateczna grubość warstwy może wynosić nawet do 40 centymetrów.

Drugą ważną sprawą, którą trzeba rozważyć podczas zakupu, jest sam materiał, z jakiego powstanie podbudowa. Choć obecnie na rynku inwestorzy mogą zetknąć się z wieloma propozycjami, to w zdecydowanej większości przypadków wykorzystuje się m.in. żwir, grys, tłuczeń, żużel czy mieszankę piasku i żwiru. Jak podkreślają specjaliści z firmy Irkop Wydobycie i Sprzedaż Żwiru Usługi Transportowe, są to rozwiązania sprawdzone, które przez szereg lat zdążyły udowodnić swoją niebagatelną wartość. Takie materiały gwarantują doskonałą przepuszczalność wody oraz są bardzo tanie, czego oczywiście pominąć nie można.