Rozrząd jest bardzo ważnym elementem samochodu, który ściśle współpracuje z jednostką napędową. Istotne jest zatem wymienianie pasków według wskazań producenta. Zerwanie go w trakcie jazdy może niestety skutkować poważnymi uszkodzeniami silnika, które znacznie zwiększą koszt serwisu w porównaniu z samą wymianą zestawu rozrządu czy właśnie samego paska. Co zatem warto wiedzieć o tym podzespole i jego serwisowaniu? Zapytaliśmy ekspertów z firmy Gerdex Truck Serwis Adrian Kaczmarczyk, którzy specjalizują się w naprawie aut ciężarowych i dostawczych.

Z czego składa się rozrząd?

Rozrząd to układ, który składa się z wielu podzespołów. Wśród nich należy wymienić zawory, wałek rozrządu z krzywkami, a także przekładnie, które zwie się po prostu napędem rozrządu. Tym jest w przypadku wersji paskowej właśnie specjalny pasek z wysokiego jakościowo tworzywa sztucznego. Wspomnieć należy również o pompach oraz rolkach. Cały zestaw to zatem wiele ważnych elementów, które należy okresowo wymieniać.

Za co zaś odpowiada w pojeździe rozrząd? Przede wszystkim jego zadaniem jest sterowanie zaworami, które z kolei dbają o prawidłowy przepływ mieszanki przez cylindry oraz późniejsze opróżnianie gazów spalinowych. Rozrząd zatem ściśle współpracuje z całą jednostką napędową, zarówno w silnikach benzynowych, jak i w pojazdach Diesel.

Kiedy wymieniać rozrząd?

Napędy rozrządu wykonują podczas swojej pracy bardzo skomplikowane ruchy. Ulegają między innymi silnemu wyginaniu, a także dużej sile tarcia. Działa na nie również zmienna temperatura. To właśnie te czynniki powodują zmęczenie materiałowe pasków rozrządów, które mają zawsze określoną przez producenta żywotność. Najlepsze podzespoły mogą wytrzymać nawet 100 tysięcy kilometrów. Rekomenduje się jednak by udawać się na wymianę samego paska lub całego zestawu nawet 20 tysięcy kilometrów wcześniej niż wskazuje na to producent. Jest to najprostszy sposób dbania o to, aby nie uszkodzić silnika w przypadku nagłej awarii podzespołu. Niestety w przypadku paskowych rozrządów nie da się jednoznacznie wskazać objawów przetartego lub pękającego paska.

Co zaś dzieje się w przypadku zerwania rozrządu? W takiej sytuacji może dojść do pogięcia zaworów przez tłoki. Niekiedy dochodzi również do uszkodzenia głowicy oraz samego silnika poprzez zjawisko utraty kompresji. Lepiej zatem wydać kilkaset złotych na wymianę rozrządu niż kilkanaście tysięcy złotych na zakup i montaż nowego silnika. Firma Gerdex Truck Serwis Adrian Kaczmarczyk ma wieloletnie doświadczenie w naprawie pojazdów ciężarowych i dostawczych. Zakład zatrudnia wykwalifikowanych mechaników samochodowych, którzy mają do swojej dyspozycji doskonale wyposażony warsztat. Specjaliści korzystają zarówno z oryginalnych części zamiennych, jak i ze sprawdzonych zamienników.

Inne usługi realizowane przez firmę Gerdex Truck Serwis Adrian Kaczmarczyk

Wspomniane wyżej przedsiębiorstwo specjalizuje się również w naprawie przyczep, naczep, ogrzewania postojowego oraz klimatyzacji. Ponadto firma Gerdex Truck Serwis Adrian Kaczmarczyk dysponuje sprzętem do laserowego ustawiania geometrii kół. Zakład cieszy się znakomitą renomą. Z jego usług korzystają firmy transportowe oraz klienci indywidualni. Zapraszamy do współpracy!