Wyceną nieruchomości dla klientów biznesowych oraz indywidualnych zajmują się profesjonalni rzeczoznawcy majątkowi, którzy wykorzystują odpowiednie techniki szacunkowe. Dokumentem finalnym ich prac jest zaś specjalny operat zwany szacunkowym. Z jakich elementów się on składa i kiedy jego przygotowanie jest potrzebne?

Kiedy potrzebny jest operat szacunkowy?

Operat szacunkowy to jedyny rzetelny, obiektywny i prawnie uznany dokument zawierający wycenę danej nieruchomości, w tym mieszkania. W przypadku lokali użytkowych pomoc rzeczoznawcy majątkowego np. z Kancelarii Wyceny i Obsługi Nieruchomości Wojciech Deska jest ważna w przypadku różnych spraw spornych. Mowa o podstępowaniach spadkowych, naliczaniu opłat cywilno-prawnych, aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste czy przy podziałach majątku. Wielokrotnie operat szacunkowy mieszkań ważnych jest także do celów zaciągnięcia kredytu hipotecznego lub na zlecenie sądów do określenia wartości, jaką komornik ma podać podczas licytacji nieruchomości.

Nie tylko jednak sprawy sporne skłaniają do tworzenia wycen mieszkań. Coraz częściej jest to praktyka powszechna przy negocjacjach sprzedaży/kupna, a nawet długoterminowego wynajmu, co pomaga ustalić rynkową opłacalną cenę dla obu stron. O pomoc rzeczoznawców nieruchomościowych proszą również właściciele kamienic oraz deweloperzy mieszkaniowi ustalający cenę swoich apartamentów deweloperskich.

Z czego składa się operat szacunkowy

Operat szacunkowy to dokument, który tworzony jest bardzo precyzyjnie na podstawie dziesiątek różnych czynników. Rzeczoznawca jasno musi przy tym wykazać, jakie metody szacunku i badań przyjął, aby móc uznać, że jego opinia jest w 100% obiektywna. Przykładowy operat wyceny mieszkania może składać się zatem na 10 części:

  1. Opis przedmiotu i zakresu wyceny,

  2. Opis celu wyceny  nieruchomości,

  3. Wskazanie podstawy opracowania wyceny i źródeł danych o nieruchomości,

  4. Wskazanie daty istotnych dla określenia wartości nieruchomości,

  5. Opis stanu wycenianej nieruchomości,

  6. Wskazanie przeznaczenia nieruchomości w miejscowym planie,

  7. Przedstawienie analizy rynku nieruchomościowego,

  8. Wskazanie sposobu wyceny nieruchomości,

  9. Przedstawienie obliczeń dotyczących określenia wartości nieruchomości oraz wyniku wyceny,

  10. Przedstawienie wyniku z komentarzem.

Ważnymi częściami operatu są również wypisy rejestru gruntu, wypisy ksiąg wieczystych, dokumentacja fotograficzna, klauzule i zastrzeżenia, ekspertyzy techniczne oraz inne dodatkowe dokumenty stanowiące załączniki operatu szacunkowego. 

Kancelaria Wyceny i Obsługi Nieruchomości Wojciech Deska oferuje profesjonalne usługi rzeczoznawstwa majątkowego, specjalizując się w wycenie nieruchomości dla różnych celów, takich jak sprzedaż, zabezpieczenie wierzytelności czy ustalenie wysokości odszkodowań. Właściciel, mgr Wojciech Deska, to ceniony specjalista z wieloletnim doświadczeniem i branżowym wykształceniem. Obszar działania firmy obejmuje województwa pomorskie, kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie.