Regularny serwis urządzeń dźwigowych obejmuje okresową ocenę stanu technicznego urządzenia wraz z wymianą zużytych podzespołów. Celem prac serwisowych jest zapewnienie sprawności technicznej oraz bezpieczeństwa w trakcie eksploatacji. Jeszcze przed wyborem firmy, która zajmie się regularną konserwacją windy, warto pamiętać o kilku ważnych kwestiach dotyczących zakresu umowy.

Na co zwrócić uwagę podpisując umowę?

Realizacja usługi konserwacji urządzeń dźwigowych powinna być poparta podpisaniem umowy z wykonawcą. W umowie należy precyzyjnie wyszczególnić zakres prac, jakie będą realizowane w ramach świadczenia usługi. Dzięki temu można uniknąć niepotrzebnych niedomówień. Warto także zwrócić uwagę na różnego rodzaju kary umowne. Najczęściej kary są nakładane za:

  • Zerwanie umowy w trakcie jej obowiązywania
  • Nieuzasadnione wezwanie serwisu
  • Koszty pomiarów elektrycznych
  • Przygotowanie do corocznych przeglądów

Na pewno należy dobrze przemyśleć podpisanie umowy na czas określony oraz zawieraniem w dokumencie jakichkolwiek kar umownych.

Umowa konserwacji urządzeń dźwigowych powinna uwzględniać czas reakcji serwisu na zgłoszenie. Szybki czas reakcji odbija się na wysokości stawki, ale gwarantuje ekspresową pomoc w przypadku awarii dźwigu.

Czym jest koszt stały konserwacji?

Ważnym elementem umowy z firmą oferującą serwis urządzeń dźwigowych, jest stały koszt miesięcznej obsługi serwisowej. Cena w tym przypadku zależy od rodzaju i zakresu wykonywanych prac. Zazwyczaj koszt miesięcznej konserwacji oferowany przez różne firmy jest bardzo zbliżony. Zasadniczo różnić się może zakres prac. Możemy zatem wyróżnić 3 rodzaje umowy:

  • Umowa o zakresie częściowym, gdzie podstawowy koszt nie obejmuje interwencji na wezwanie, a koszty konserwacji nie uwzględniają zakupu materiałów eksploatacyjnych
  • Umowa o zakresie pełnym, gdzie miesięczny abonament obejmuje wszystkie prace konserwacyjne z wyjątkiem dodatkowych napraw, które wynikają z eksploatacji lub dewastacji dźwigu
  • Umowa o zakresie prewencyjnym, która obejmuje umowę o zakresie pełnym oraz dodatkowe naprawy eksploatacyjne, ale nie uwzględnia napraw wynikających z dewastacji

Oprócz kosztów stałych, każda umowa obejmuje również specyfikację kosztów dodatkowych. Dotyczą one głównie wykorzystanych materiałów eksploatacyjnych jak wkładki suwaków, akumulatory, smary i oleje, okładziny hamulców czy żarówki. Kosztem dodatkowym mogą być wspomniane wcześniej naprawy dewastacyjne, które dotyczą najczęściej zakupu płyty sterowej, falownika, napędów drzwiowych, przycisków oraz lin i pasów nośnych. Dodatkowym kosztem będą również naprawy pogwarancyjne. Przed podpisaniem umowy warto zapytać usługodawcę o wykaz części, jakie są dostarczane w ramach podstawowej opłaty. Firma powinna także przedstawić ofertę cenową najczęściej występujących napraw.

Na co zwrócić uwagę wybierając firmę konserwującą windy?

Wybierając konkretną firmę oferującą serwis wind, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii. Pierwszą z nich jest możliwość świadczenia usługi pogotowia dźwigowego przez całą dobę. Bardzo ważne jest zaplecze techniczne, a więc odpowiednio wyposażony magazyn, warsztat remontowy oraz samochód wyposażony w narzędzia i części zamienne. Takie zaplecze daje gwarancję dobrze wykonanej naprawy i krótkiego czasu realizacji zlecenia.

Przed nawiązaniem współpracy warto zweryfikować informacje na temat firmy świadczącej dane usługi. Dobrze jest zwrócić uwagę na wielkość zatrudnienia oraz ilość aktualnie obsługiwanych urządzeń. Najwyższą wydajność wykazują firmy, w których na 2 konserwatorów przypada maksymalnie 100 urządzeń. Nie do przecenienia będą również referencje od dotychczasowych Klientów firmy.

Firmą, która oferuje profesjonalny serwis urządzeń dźwigowych, jest Zakład Elektromechaniki Dźwigowej, Montaż I Serwis Wind Zed Petelski i Spółka Cywilna z miejscowości Oracze. Przedsiębiorstwo działa na rynku od 1988 roku, oferując kompletne zaplecze biurowe, socjalne, warsztatowe i magazynowe. Firma działa przede wszystkim na terenie województwa warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.