Rozrząd to układ, którego zadaniem jest sterowanie urządzeniami zapewniającymi dopływ mieszanki paliwowo-powietrznej i powietrza do cylindrów, oraz eliminowanie produktów spalania. Aby mechanizm działał sprawnie, użytkownik musi kontrolować stan elementów eksploatacyjnych i regularnie je wymieniać. Sprawdźmy, jakie są zalecenia odnośnie do wymiany rozrządu i czy warto czekać do pojawienia się widocznych oznak jego zużycia.

Co musisz wiedzieć o rozrządzie?

Rozrząd to mechanizm, który odpowiada za sterowanie układem zaworowym. Wał korbowy wprawia w ruch pasek bądź łańcuch, napędzając wałki rozrządu, a następnie, przy pomocy krzywek, wymusza otwarcie i zamknięcie zaworów. W pojazdach z silnikami czterosuwowymi obraca się on dwa razy, dlatego na jeden obrót przypadają dwa obroty wału korbowego. Konstrukcja rozrządu jest zależna od modelu auta i rodzaju motoru. W silnikach tłokowych OHV rozrząd przyjmuje formę dwóch kół zębatych oraz łańcucha i znajduje się w specjalnym bloku. Z kolei w nowoczesnych silnikach OHC, SOHC i DOHC, wałek jest umiejscowiony w głowicy, natomiast rozrząd składa się z większej liczby elementów. W określonych modelach paskiem rozrządu napędzane są także pompy oleju i ciepła oraz aparat zapłonowy.

Zerwanie paska rozrządu – konsekwencje

Uszkodzenie paska rozrządu to poważna usterka, która skutkuje destabilizacją pracy tłoków i zaworów. Zlekceważona może doprowadzić do poważnej usterki drogowej, dlatego tak ważna jest szybka interwencja w sprawdzonym warsztacie samochodowym, takim jak Moto-313 Sp. z o.o. Do typowych uszkodzeń układu rozrządu zalicza się m.in. wygięcie zaworów, wybicie dziury w tłokach czy złamanie wałka. Najbardziej kosztowną i jednocześnie najgroźniejszą awarią, jest rozsadzenie bloku silnika – w takim przypadku kierowca musi liczyć się z koniecznością kompletnego remontu lub wymiany jednostki. Aby uniknąć niepotrzebnych wydatków i unieruchomienia pojazdu, warto stosować się do zaleceń producenta odnośnie do profilaktycznej wymiany rozrządu. 

Jak sprawdzić stan rozrządu?

O ile zużyty pasek rozrządu często nie daje widocznych oznak niesprawności, o tyle nieprawidłowe działanie łańcucha rozrządu jest dobrze słyszalne w czasie jazdy. Jeżeli po przejechaniu większego dystansu słyszysz, że pojazd pracuje głośno, warto udać się do warsztatu. Wszelkie luzy czy poszarpania widoczne gołym okiem są wyraźną oznaką, że elementy eksploatacyjne uległy zużyciu i powinny zostać szybko wymienione.

Firma Moto-313 Sp. z o.o. od 2023 roku świadczy usługi w branży mechaniki pojazdowej. Dba o to, by powierzone im zlecenia realizować z najwyższą starannością i spełniać oczekiwania wszystkich klientów. Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej o ofercie zachęcamy do kontaktu. Odpowiedzą na wszystkie pytania. Można zadzwonić lub przyjść do siedziby w Łodzi, województwo łódzkim.