Znaki drogowe pionowe – stojące czy wiszące – to kierunkowskazy dla kierowców i niezbędna skarbnica informacji. To dzięki nim wiemy, z jaką prędkością należy się poruszać, w którą stronę jechać, gdzie skręcić i gdzie bezsprzecznie należy się zatrzymać oraz ustąpić pierwszeństwa. Nic zatem dziwnego, że zarządy dróg stawiające znaki dużą uwagę skupiają na ich jakości tak, by rzucały się one w oczy kierowców niezależnie od warunków na drodze. Istotna jest też wytrzymałość tych elementów ruchu drogowego. Znaki nie mogą bowiem blaknąć i powinny dobrze odbijać światło reflektorów aut o zmierzchu. Z czego są zatem one produkowane, by można było je uznać za wyroby wysokiej klasy?

Konstrukcja znaku pionowego

Producenci znaków drogowych pionowych tworzą ich słupy oraz tarcze z wysokiej klasy blachy ocynkowanej ogniowo lub z blachy aluminiowej płaskiej/giętej z podwójną krawędzią. Ważne są również elementy mocujące i zaciskowe ze stali specjalnych, które przytrzymują górne części na odpowiednich wysokościach. Znaki pionowe dodatkowo pokrywane są często bezbarwnymi powłokami lub też farbami proszkowymi w kolorze szarym. Rzadziej lica znaków pionowych umieszczane są zaś na bardziej rozbudowanych konstrukcjach stalowych – spotkać się można z nimi głównie w przypadku większych znaków oraz tablic informacyjnych przy drogach ekspresowych i autostradach.

Jeśli chodzi zaś o jakość konstrukcji znaku pionowego, warto nadmienić, iż producenci wykorzystują tylko certyfikowane i atestowane wyroby hutnicze o wysokiej odporności na korozję, warunki pogodowe czy uszkodzenia mechaniczne, w tym akty wandalizmu. Duże znaczenie ma też stabilność znaku, która musi być bardzo wysoka przy jego jak najmniejszej masie. Dzięki temu jego konstrukcja nie będzie chwiała się przy dużych porywach wiatru, a w razie wypadku samochodowego nie wyrządzi ona znacznych szkód kierowcy i jego pojazdowi.

Wzór znaku pionowego

Sama solidna konstrukcja znaku pionowego to nie wszystko. Niebywale ważne jest też to, by jego lico spełniało szereg rygorystycznych norm i standardów, a także wymagań technicznych zawartych w dwóch ważnych rozporządzeniach:

  1. Rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych (tekst jednolity - Dz. U. z 2019 r. poz. 2310).
  2. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (tekst jednolity - Dz. U. z 2019 r. poz. 2311).

Oznacza to zatem, że producenci nie mogą w dowolny sposób przygotowywać wzoru znaku pionowego. Szata graficzna określona jest w przepisach, a zastosowane farby proszkowe muszą odpowiadać przypisanym danym znakom barwom i ich odcieniom. Obwódki tarcz oraz namalowane piktogramy także mają z góry ustalony kształt i rozmiar. Najlepsi producenci tworzą zatem wzory znaków w zautomatyzowanych procesach, a używane farby proszkowe wyróżniają się swoją wytrzymałością i intensywnością kolorystyczną. Ważne są również specjalne folie odblaskowe I, II bądź III generacji, dzięki którym lica znaków widoczne są bardzo dobrze w czasie deszczu oraz mgły, podczas zamieci śnieżnej, a także po zmroku.

Najważniejsze cechy dobrych znaków pionowych

Do najważniejszych cech dobrych znaków pionowych, które produkowane są przez takich producentów jak wrocławska firma ZOD-MARK, zalicza się:

  • stabilną konstrukcję,
  • słup i tarczę wytrzymałe na uszkodzenia mechaniczne i wszystkie warunki pogodowe,
  • odporność na korozję,
  • lekką konstrukcję,
  • nieblaknące lico, gwarantujące dobrą widoczność podczas intensywnej ekspozycji na słońcu, 
  • lico odblaskowe, zapewniające widoczność o zmroku, podczas deszczu czy mgły.