Prace torowe na czynnych liniach lub w ich pobliżu zawsze są szczególnie niebezpieczne, ponieważ wiążą się z ryzykiem wystąpienie dużych zagrożeń dla osób tam przebywających. Oprócz niebezpieczeństw w postaci np. potrąceń, istnieje ryzyko porażenia prądem przez sieć trakcyjną. W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pracowników w trakcie wykonywania robót torowych, konieczna jest znajomość wszelkich zasad pracy i poruszania się w takich miejscach.
Jakie są zasady pracy na czynnych liniach kolejowych lub w ich pobliżu?
W celu bezpiecznego przeprowadzania robót torowych na liniach czynnych lub w ich okolicy, konieczne jest postępowanie zgodnie z określonymi zasadami. Przede wszystkim pracownicy wykonujący roboty torowe, np. z firmy Zthu Jks, muszą znać i umieć rozpoznawać podstawowe sygnały alarmowe używane w kolejnictwie. Pierwszym z nich jest „Alarm”, czyli jeden długi i trzy krótkie sygnały. Jeżeli istnieje zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, katastrofy kolejowej lub wypadku z wagonami transportującymi niebezpieczne materiały (oznaczonymi pomarańczowymi tablicami), wówczas maszynista podaje taki sygnał. Kolejnym sygnałem używanym w kolejnictwie jest „Pożar”. Maszynista podaje go w postaci jednego długiego i dwóch krótkich sygnałów wtedy, gdy wykryty został pożar w pociągu lub przy torach kolejowych.
Jeden długi, przeciągły sygnał podawany przez maszynistę to „Baczność”. Używany jest w sytuacji, gdy na torach znajdują się zwierzęta, ludzie lub pojazdy. Czasem używa się go, gdy nakazują tego wskaźniki kolejowe, np. w momencie wjeżdżania pociągu na tory ładunkowe i rampy, a także za każdym razem, gdy skład z nieplanowanego postoju wyruszy lub zmienia się kierunek jazdy pociągu. Ostatnim sygnałem jest „Stop”. To ręczny sygnał, który podawany jest przez pracownika w celu nagłego zatrzymania pociągu. Inną przyczyną używa tego sygnału może być dostrzeżenie wszelkich uszkodzeń, które mogłyby doprowadzić do niebezpieczeństwa lub być przyczyna strat materialnych. Sygnał „stop” podawany jest również, gdy na torach znajdują się ludzie, duże zwierzęta oraz maszyny i materiały służące do budowy nawierzchni kolejowych.
Jakie są zasady poruszania się po torach kolejowych?
Wszystkie osoby, które wykonują prace torowe muszą znać i postępować zgodnie z zasadami poruszania się po torach kolejowych. Zanim możliwe będzie rozpoczęcie jakichkolwiek prac, należy ustalić w Instrukcji Bezpiecznego Wykonywania Robót miejsce, które ma służyć pracownikom do opuszczenia toru, gdy nadjeżdża pociąg. W trakcie wykonywania prac również trzeba pamiętać o kilku innych kwestiach. Pierwsza z nich dotyczy przechodzenia przez tory zastawione kolejowymi pojazdami. W takich sytuacjach trzeba korzystać z przerw między stojącymi pojazdami lub z pomostów hamulcowych. Ważne jest to, że przechodząc między pojazdami odległość między nimi musi wynosić przynajmniej 20 metrów.
Do tego nie zaleca się chodzenia po rozjazdach, w szczególności, gdy ich nastawienie jest scentralizowane. Jeżeli zachodzi potrzeba przejścia przez rozjazd, nie wolno chodzić po główkach szyn, czyli pomiędzy iglicą a opornicą. Nie zaleca się także stawiania stóp na innych częściach ruchomych napędu i rozjazdu. Każdorazowo musi się także zachować szczególną ostrożność, ponieważ mogą występować na danym terenie wykopy ziemne.
Szczególną ostrożność trzeba zachować, gdy poruszamy się po zelektryfikowanych torach kolejowych, a w momencie zauważenia zerwanych przewodów sieci trakcyjnej, połączeń elektrycznych sieci powrotnej czy linii elektroenergetycznych, nie można podchodzić do nich bliżej niż na 10 metrów. Ponadto należy o tym zaalarmować dyżurnego ruchu lub innego pracownika kolei.
Prace na liniach kolejowych są bardzo niebezpieczne, tym bardziej, gdy są to linie czynne. Dlatego duże znaczenie ma przestrzeganie wszelkich zasad pracy w takich miejscach oraz zasad poruszania się po nich.