Do przygotowania nawierzchni kolejowych i związanej z nimi infrastruktury wykorzystuje się szereg różnych materiałów, w tym drewno. Jest ono stosunkowo wytrzymałe, a bardzo duże możliwości w zakresie obróbki pozwalają na przygotowanie prefabrykowanych elementów o dowolnym niemal kształcie. Drewno do wybranych części nawierzchni kolejowych musi być jednak właściwie przygotowane – co to oznacza?

Z czego składa się nawierzchnia kolejowa?

Ścieżka, po której poruszają się pociągi, składa się przede wszystkim z torów. To właśnie ta konstrukcja przenosi bardzo duże obciążenia, jakie występują podczas przejazdów kolejowych. Jednym z głównych elementów torów są podkłady. Przy budowie nawierzchni dla pojazdów szynowych nadal wykorzystuje się tanie i wytrzymałe zarazem podkłady drewniane. Są to charakterystyczne belki i to właśnie do nich przytwierdza się stalowe szyny, wykorzystując do tego celu specjalne złączki.

W nawierzchniach kolejowych drewno jest jednak stosowane szerzej niż tylko do produkcji podkładów. Przy budowie torów potrzebne są też podrozjazdnice i mostownice. Także i te elementy przygotowywane są z naturalnego surowca – najczęściej jest to dąb, sosna i buk. Tego typu wyroby drewniane oferuje swoim klientom Nasycalnia Podkładów z siedzibą w Koźminie Wielkopolskim. Jest to firma zajmująca się produkcją nawierzchni kolejowych, ale też słupów energetycznych, które nierzadko ustawiane są w niedalekiej odległości od torów. Jak zabezpiecza się drewno przeznaczone do takiego zastosowania?

Metody stosowane w obróbce elementów nawierzchni kolejowych

Drewno, choć jest surowcem dość wytrzymałym i odpornym na działanie czynników zewnętrznych, narażone jest jednak na korozję biologiczną. Wraz z upływem lat wyroby z tego materiału niszczeją, co w przypadku nawierzchni kolejowych oznacza kosztowną wymianę np. podkładów. Uniknąć takich problemów można dzięki użyciu elementów drewnianych poddanych właściwej impregnacji. Dobrym rozwiązaniem jest nasycanie metodą pustokomórkową Rüpinga. Do tego celu używa się oleju kreozotowego typu B i C.

Nasycone podkłady kolejowe, mostownice czy podrozjazdnice są znacznie odporniejsze na różne obciążenia i warunki atmosferyczne. Możliwe jest też wykorzystanie impregnacji zielonej, czyli nasycania solami. W przypadku elementów do nawierzchni kolejowych trzeba pamiętać także o ich odpowiednim dopasowaniu do innych części torów. Z tego względu wyroby takie jak wspomniane podkłady warto zamówić u producenta, który jest w stanie przeprowadzić ich nawiercanie oraz zbrojenie – dotyczy to przede wszystkim podkładów kolejowych.