Uszkodzenie lub awaria sprzętu RTV lub AGD są powodem rozważania czy lepiej jest go naprawić czy kupić nowy. Trudno jednoznacznie wskazać ten typ rozwiązania, który byłby lepszy. Warto jednak podkreślić, iż zakup nowej pralki czy zmywarki stanowi w niektórych przypadkach mocne obciążenie dla domowego budżetu. W takich przypadkach warto zastanowić się nad ewentualnością naprawy uszkodzonego urządzenia.

Trwałość sprzętu RTV/AGD

W powszechnej opinii utarła się teoria minimalizowania kosztów produkcji urządzeń RTV i AGD, które znacząco skracają czas poprawnej pracy urządzeń. Dodatkowym argumentem dla zwolenników tej idei jest fakt, iż niski czas poprawnego działania sprzętu zmusza klienta do ich ponownego nabycia. Choć biorąc pod uwagę ewentualne zysku firm, które mogłyby uzyskać korzyści z takiego stanu rzeczy, trudno jednoznacznie stwierdzić prawdziwość tej tezy. Trudno jednak oczekiwać od producentów sprzętu RTV i AGD bezpośredniego przyznania się do celowego skracania żywotności swoich produktów. Istnieją jednak argumenty przemawiające na niekorzyść producentów sprzętu RTV i AGD:

  • Cena rządzi rynkiem - im niższa cena sprzętu tym większa ilość konsumentów będzie mogła go kupić. Równocześnie, takie urządzenia są stworzone z tańszych i mniej solidnych podzespołów.
  • Integracja komponentów - część produktów konkretnych marek posiada konkretne podzespoły, niemożliwe do wymiany na model zastępczy np. baterie w zamkniętych obudowach.
  • Rynkowa gonitwa - postęp technologiczny powoduje, iż każda firma proponuje klientom najnowsze rozwiązania. Niekiedy jednak producenci oferują klientom urządzenia działające w sposób niestabilny, z powodu braku czasu na jego odpowiednie przetestowanie.

Naprawa zepsutego RTV lub AGD - czy się opłaca?

Kiedy dochodzi do uszkodzenia niedawno zakupionego urządzenia można skorzystać z gwarancji. Sprawa nie jest jednak tak prosta w przypadku sprzętu, który odmówił posłuszeństwa po okresie gwarancyjnym. W takim przypadku pojawia się pytanie czy warto naprawić uszkodzony sprzęt RTV czy AGD. W opinii przedstawiciela Unitron, Serwisu Sprzętu RTV i AGD Radom zdecydowanie się na naprawdę urządzenia ma sens, gdy nie jest ono bardzo stare. W przypadku najstarszych modeli istnieje bowiem ryzyko, że pomimo naprawy i tak dojdzie do awarii kolejnego elementu. Jak mówi ekspert, w zdecydowanej większości przypadków wymiana starego sprzętu na nowy nie jest konieczna. Znaczną część urządzeń można po prostu naprawić, a dzięki temu będą służyły jeszcze przez wiele lat.

Warto mieć na względzie, iż zakup nowego sprzętu RTV czy AGD wiąże się niekiedy z koniecznością zainwestowania nawet do kilkuset złotych. W oparciu o prosty rachunek ekonomiczny można znaleźć kolejny argument za tym, aby spróbować dokonać naprawy sprzętu RTV czy AGD. Ponadto, kupowanie nowych urządzeń powoduje negatywne konsekwencje dla środowiska naturalnego. Elektrośmieci stanowią poważny problem globalnego świata, a serwis sprzętu znacznie zmniejsza ich ilość.

Unia Europejska aprobuje naprawę sprzętu RTV/AGD

Nie każdy wie o tym, iż Parlament Europejski w 2017 roku wystosował apel do producentów sprzętu elektronicznego. Apelowali o to, by nie oferować na rynku niedopracowanych modeli sprzętu RTV i AGD. Apel został oparty o badania, które wykazały, iż aż 77% konsumentów preferuje naprawę urządzeń zamiast zakupu nowych modeli. Unia proponuje więc, aby państwa członkowskie wspomagały proces napraw, dzięki tworzeniu nowych miejsc pracy.

Czy warto naprawić sprzęt RTV lub AGD?

Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto przeanalizować sytuacje. Jeśli cena naprawy będzie korzystniejsza niż zakup nowego sprzętu, warto zdecydować się na to pierwsze rozwiązanie. Dobry specjalista za zdiagnozowanie usterki nie zaproponuje dużych pieniędzy, zaś skorzystanie z zaufanego serwisu sprzętu RTV/AGD może okazać się najlepszym wyborem.