Jak powszechnie wiadomo, pies to najlepszy przyjaciel człowieka. Specjalnie wytrenowani czworonożni towarzysze mogą okazać się nie tylko pomocą w pracy policjantów, ratowników medycznych lub jako przewodnicy osób niewidomych. Od początku lat dwutysięcznych w Polsce zyskała popularność forma terapii zajęciowej, realizowana w obecności szkolonych do tego celu psów.

Pies terapeuta – cechy charakterystyczne

Pies wybierany do dogoterapii poza tym, że musi kilkukrotnie zdać egzamin w Polskim Towarzystwie Kynoterapeutycznym wraz ze swoim opiekunem, powinien cechować się łagodnym usposobieniem, cierpliwością oraz ufnością w stosunku do obcych osób. Jego zachowanie musi być zrównoważone nawet w nagłych i nieoczekiwanych dla niego sytuacjach. Ma to zapewnić bezpieczeństwo podczas prowadzonych zajęć. Najczęściej wybierany rasy psów to:

  • Golden retriever,

  • Labrador,

  • Alaskan malamute,

  • Samojed,

  • Nowofunland,

  • Beagle.

Kundelki również są dopuszczane, ale tylko w przypadku, jeżeli nie są mieszańcami ras agresywnych. Właściwie nie ma konkretnych typów ras, które mogą uczestniczyć w dogoterapii. Powyżej wymienione są szkolone w tym celu najczęściej, ponieważ pod uwagę bierze się pierwotne przeznaczenie oraz odruchowe zachowania danej rasy. Rasa psa wraz z wiedzą terapeuty może mieć także wpływ na leczenie konkretnych schorzeń.

Pies lekarstwem na wszystko

Dogoterapia jako zajęcia dodatkowe można aktualnie znaleźć w ofercie przedszkoli oraz żłobków, takich jak, chociażby Gwiazdolandia w Katowicach.

Kynoterapie odbywają się w różnych formach. Najbardziej znaną jest terapia z psem, czyli cykliczne zajęcia, których celem jest przede wszystkim rehabilitacja niepełnosprawności fizycznej lub intelektualnej. Odbywają się one indywidualnie lub w małych grupach (zwykle trzyosobowych). Interakcja ze zwierzęciem i przemycenie ćwiczeń terapeutycznych w formie zabawy powoduje motywację dziecka do działania i robienia stopniowych postępów.

Edukacja z psem to z kolei forma motywacji do nauki poprzez stworzenie przyjaznych warunków dzięki obecności czworonoga. Ułatwia to przyswojenie wiedzy, gdy w zamian za czynienie postępów można psa pogłaskać lub przytulić. Najczęściej główną postacią przekazywanych na zajęciach treści jest właśnie pies. Zabawa z nim wspomaga naukę pisania, czytania, orientacji w budowie ciała oraz ma niebagatelny wpływ na aktywność i koordynację ruchową dziecka.

Ostatnią formą jest po prostu spotkanie z psem, czyli terapia skoncentrowana przede wszystkim na zabawie. Tego typu zajęcia pozwalają przełamać wszelkie lęki oraz wpływają pozytywnie na rozwój umysłu. Pies bardzo często sprawia, że dzieci przestają być tak bardzo onieśmielone, jednocześnie działa uspokajająco na maluchy nadmiernie pobudzone. To także dobre przygotowanie dziecka do posiadania własnego pupila i oswojeniu go w kontaktach ze zwierzęciem.