Powrót z pracy do mieszkania, które okazuje się zalane i pełne zacieków na ścianach oraz suficie to sytuacja, której nikt z nas nie chciałby doświadczyć. Niestety jest ona możliwa, dlatego warto być przygotowanym. W budynkach wielokondygnacyjnych najczęstszymi przyczynami są zalania sąsiedzkie, intensywne opady lub awaria instalacji. Co wtedy zrobić i jak uzyskać odszkodowanie za zniszczenia? Przedstawiamy najważniejsze kwestie.

1. Jaka była przyczyna zalania?

W pierwszej kolejności, oczywiście po zatrzymaniu zalewającej wody, trzeba ustalić, jaka była dokładna przyczyna zalania, aby wiedzieć, kto ponosi winę. Możliwości jest wiele - awaria instalacji lub pęknięta rura w budynku, a może awaria zmywarki lub pralki u sąsiada z góry. Aby niezależnie od sytuacji być spokojnym o fundusze na odnowienie mieszkania, warto zaraz po kupnie zainwestować w ubezpieczenie mieszkania na wypadek zalania. Bogata oferta dolnośląskiej agencji Urszula Siedlecka i Andrzej Siedlecki s.c.Ubezpieczenia, gwarantuje, że każdy wybierze pakiet precyzyjnie odpowiadający indywidualnym potrzebom. Wtedy, gdy już dojdzie do zalania to właśnie ubezpieczyciel zajmie się kwestią odszkodowania.

2. Odpowiednia dokumentacja zdarzenia

Zanim pojawi się rzeczoznawca wysłany przez zakład ubezpieczeniowy, dobrze jest samodzielnie udokumentować zdarzenie. Rzeczoznawca ma 7 dni na pojawienie się od chwili zgłoszenia. W tym czasie skutki zalania mogą stać się mniej widoczne lub częściowe uprzątnięcie wyrządzonych szkód mogło być konieczne ze względów bezpieczeństwa, czy też, aby móc normalnie funkcjonować. Z tego względu najlepiej zaraz po zdarzeniu poświęcić chwile na wykonanie dobrej jakości zdjęć, a nawet filmiku, które później będą stanowić dowód poniesionych strat. 

3. Zgłoszenie szkody - gdzie i jak?

Ubezpieczenie lokalu mieszkalnego gwarantuje nam możliwość uzyskania odszkodowania. Jednak, aby móc się o nie starać konieczne jest oficjalne zgłoszenie szkody u swojego ubezpieczyciela. Dokument powinien zawierać jak najwięcej szczegółów m.in. datę, godzinę i okoliczności zdarzenia, dane osobowe poszkodowanych oraz świadków, ewentualne działania służb porządkowych i co najważniejsze wykaz strat łącznie z ich szacunkową wyceną. Wszelkie informacje oraz wskazówki, jak dokonać zgłoszenia, poszkodowanym powinna udzielić agencja ubezpieczeniowa. Po zgłoszeniu szkody należy czekać na rzeczoznawcę, który sporządzi listę uszkodzeń, a także oceni ich koszt. Natomiast po jego wizycie pozostaje oczekiwać na decyzję w sprawie przyznania odszkodowania.