Doradcy handlowi oraz finansowi świadczą dzisiaj dla firm bardzo szerokie usługi. Liczyć można na ich pomoc w ramach analiz rynku, konkurencji, a także przy analizach konsumentów przedsiębiorstwa. Pomagają oni również tworzyć strategie rozwojowe i inwestycyjne oraz określać szanse w branży. Oprócz tego doradcy przeprowadzają badania produktów i usług. Do czego one służą? 

Czym są badania produktów i usług?

Strategia produktowa i usługowa firmy zawsze musi być skrojona na miarę możliwości. Musi ona uwzględniać trendy rynkowe i popyt, a także szereg wskaźników makro oraz mikroekonomicznych. Badania produktów oraz usług są zatem przeprowadzane bardzo szczegółowo tak, by zmaksymalizować zysk firmy i obniżyć ryzyko niepowodzenia. Dobrze przygotowane analizy pozwalają m.in. wykorzystywać skuteczniejsze narzędzia generowania zysku. Mogą to być innowacyjne kampanie reklamowe z udziałem agencji interaktywnych oraz strategii SEO czy też skoncentrować można się na podwyższaniu jakości produktu/usługi przy jednoczesnym obniżaniu kosztów procesów głównych – np. produkcyjnych, magazynowych – oraz pobocznych.

Jak firmom pomagają doradcy handlowi?

Doradcy handlowi na podstawie przeprowadzonych badań tworzą spójną strategię produktową, która nie tylko dąży do maksymalizacji zysku. Ważne jest postawienie na taką wersję produktu lub usługi, która będzie rozwojowa i łatwo dopasuje się do zmieniających się potrzeb klientów. Doradcy dbają o zwiększenie wartości oferty produktowej firmy oraz o rozszerzenie jej zasięgu czy to na rynku lokalnym, czy też krajowym. Warto przy tym wiedzieć, że bardzo ważne jest tzw. skalowanie produktu czy usługi. Mowa właśnie o dostosowywaniu ich wersji do trendów rynkowych w taki sposób, aby uzyskać nad konkurencją przewagę. Wpływa to również na pozytywny odbiór marki, która musi być dobrze pozycjonowana w kanałach konwencjonalnych i nowoczesnych (m.in. w Internecie).

Częścią strategii produktowej lub usługowej może być zatem:

  • utworzenie optymalnego kapitału marki,
  • przygotowanie strategii prezentacji i promocji,
  • opracowanie sposobów sprzedaży produktów,
  • stworzenie taktyki uzyskania przewagi konkurencyjnej,
  • opracowanie planów rozwojowych i inwestycyjnych,
  • analiza siły produktu/usługi i marki,
  • opracowanie koncepcji racjonalnego cyklu życia produktu.

Jak w praktyce wygląda praca doradcy handlowego?

Doradca handlowy przy tworzeniu strategii produktowej wykorzystuje wiele metod i narzędzi pracy. Testuje on produkty/usługi, bada grupy konsumenckie, analizuje rynek oraz tworzy prognozy. Niekiedy ważne jest też przygotowanie raportów księgowych i finansowych. Doradca powinien bowiem poznać dokładnie sytuację ekonomiczną przedsiębiorstwa. O to dba Adrian Harężlak, który prowadzi agencję consultingową DORADZTWO AMEA. Uwzględnia on przy współpracy z przedsiębiorstwami m.in. ich branżę, ustrój podatkowy, budżet czy też siłę konkurentów rynkowych.

Jakie firmy powinny tworzyć strategie produktowe?

Strategie produktowe powinny tworzyć wszystkie firmy, które liczą na wysokie zyski, niskie ryzyko, a także na stały rozwój. Szczególnie powinny o to dbać przedsiębiorstwa, których usługi lub produkty stale na rynku są unowocześniane i modyfikowane. Strategia produktu/usług istotna jest też bardzo dla nowych firm oraz tych, które stawiają krok ku nowoczesności.