Wybierając konkretny kantor, praktycznie zawsze sugerujemy się jednym: by oferował jak najlepsze kursy walut. Często chodzimy od jednego do drugiego miejsca, pragnąc uzyskać choć kilka groszy więcej. Czy musimy to robić? Może po prostu spróbować wynegocjować lepsze ceny? Wielu klientów tak robi i dla pracowników kantorów jest to jak najbardziej naturalne. Zatem, jak i kiedy negocjować ceny, by być usatysfakcjonowanym?

Większa kwota, lepszy upust

Zazwyczaj kantory nie wyświetlają informacji, od jakiej kwoty można się negocjować. W niektórych miejscach taka niepisana granica wynosi 1000 jednostek, w innych z kolei przynosząc już 500 euro, możemy liczyć na dodatkowe kilka groszy. Czasami ten nazwijmy to przywilej, przeznaczony jest tylko dla stałych klientów danego kantoru lub tzw. klientów biznesowych. Na pewno nie warto podejmować się negocjacji cen przy takich kwotach jak 10 czy 20 euro. W takim przypadku na pewno nic nie uzyskamy i nikt nas nie potraktuje poważnie. Natomiast w przypadku dużych kwot, też musimy zachować pewien umiar, bo nikt nam nie sprzeda waluty poniżej aktualnej ceny rynkowej.

Jak się przygotować do negocjacji cen?

Jeżeli planujemy wymienić w kantorze znaczną sumę pieniędzy i chcemy wynegocjować jak najlepszą cenę, warto się do tego przygotować, a tu jest niezbędna pewna wiedza. O tym, ile możemy więcej otrzymać, decyduje spread, czyli różnica pomiędzy kursem sprzedaży waluty a kursem jej zakupu. To on jest dla kantorów źródłem zysku. Im jest wyższy, tym więcej możemy zyskać. Znajomość branży i odpowiednia wiedza z pewnością będą bardzo pomocne w negocjacjach.

Natomiast jeżeli nie mamy czasu na merytoryczne przygotowanie, w celu wymiany waluty warto udać się do warszawskiego kantoru Wiek II, mającego zawsze korzystne oferty kursowe. Warto jednak pamiętać, że negocjowanie cen jest czymś naturalnym. Pracownicy kantorów doskonale wiedzą, jak się zachować, by nie stracić na danej transakcji, a klient miał poczucie, że otrzymał najlepsze możliwe warunki.

Nie zawsze po naszej myśli

Zawsze musimy liczyć się z tym, że nie w każdej sytuacji negocjacje zakończą się po naszej myśli. Zwykle pracownicy kantoru mają przykazane, od jakiej sumy pieniędzy mogą zaproponować lepsze warunki i jak duża może to być kwota. Jeżeli po drugiej stronie siedzi właściciel kantoru, mamy większe szanse na owocna współpracę, ponieważ jest on osobę decyzyjną i może pozwolić sobie na więcej niż pracownik. Bynajmniej kantorów wymiany walut jest sporo, a w ostatnim czasie pojawiła się konkurencja w postaci kantorów internetowych. Dlatego chcąc zatrzymać przy sobie klientów, a także pozyskać nowych, właściciele punktów wymiany walut muszą cieszyć się dobrą opinią. A na taką niewątpliwie ma wpływ uczciwa negocjacja cen.