Po nasyceniu lokalnego rynku, naturalnym krokiem w kierunku rozwoju przedsiębiorstwa jest ekspansja zagraniczna. Eksport towarów i usług może znacząco pomóc wzmocnić pozycję Twojej firmy, poprawić jej wizerunek, ale przede wszystkim zapewnić dodatkowe źródło dochodu.

Od czego zacząć sprzedaż zagraniczną?

Podejmując się sprzedaży zagranicznej, należy pamiętać, że budowanie przewagi konkurencyjnej na nowych rynkach zbytu jest trudne. Wymaga dokładnego zaplanowania każdego kroku ekspansji. Od czego powinieneś zacząć? Na jakie czynniki zwrócić uwagę?

Zacznijmy od tego, czego nie robić. Podstawowymi problemami, z którymi najczęściej zmagają się przedsiębiorstwa rozpoczynające swoją przygodę z eksportem są: nieodpowiednia analiza potrzeb rynkowych, przyjmowanie błędnego założenia, że w innym państwie możemy kierować się dokładnie tymi samymi schematami i modelami sprzedaży, co na rodzimej gospodarce lub co najgorsze – całkowitym brakiem planu działania.

Poznaj potrzeby nowych rynków zbytu

Kluczowym aspektem jest postrzeganie Polski oraz polskich produktów wśród mieszkańców kraju, do którego chcemy rozpocząć eksport. Dobre wrażenie i opinia to pierwszy krok w kierunku sukcesu. Czy Twoi potencjalni klienci mają tendencję do sięgania po zagraniczne produkty, czy częściej decydują się na wybór dóbr wytwarzanych na terenie ich kraju? Jak wygląda proces zakupowy, czym się kierują, wybierając konkretną ofertę. Wejście na każdy nowy rynek często wymaga dostosowania propozycji asortymentowej do specyfiki rynku. Niekiedy może nam się wydawać, że takie zmiany nie mają znaczenia. Jednak analizując przyzwyczajenia i nawyki zakupowe, nawet najdrobniejszy szczegół w produkcie może wpłynąć na jego odbiór na danym rynku.

To tylko nieliczne przykłady. W zależności od specyfiki branży produktu i gospodarki, na którym chcemy rozpocząć ekspansję zagraniczną, czynniki wpływające na prawdopodobieństwo udanej transakcji mogą być zupełnie różne. Zdobywanie nowych rynków często związane jest z dużymi inwestycjami finansowymi, dlatego chcąc uniknąć porażki, warto rzetelnie przygotować się do planowanych przedsięwzięć.

Chcesz postawić na ekspansję zagraniczną, ale nie wiesz, od czego powinieneś zacząć i jak powinna wyglądać analiza rynku w przypadku branży Twojego przedsiębiorstwa? Jako Salents jesteśmy członkiem międzynarodowej grupy zrzeszającej konsultantów wspierających rozwój sprzedaży na międzynarodowych rynkach. Podzielimy się z Tobą naszym doświadczeniem i wspólnie zaplanujemy plan rozwoju Twojej firmy.