Założenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością wyłożenia dużych pieniędzy. Nie inaczej jest w trakcie rozwoju firmy. Niestety zazwyczaj nakłady finansowe są zbyt dużym obciążeniem dla kieszeni właściciela firmy, dlatego często stosowanym rozwiązaniem jest korzystanie z kredytów firmowych. Zanim jednak zdecydujemy się na wzięcia takiego kredytu, warto dowiedzieć się, jak się go rozlicza i jaki ma on wpływ na zobowiązania podatkowe działalności.

Kiedy mamy do czynienia z kredytem firmowym?

Zgodnie z definicją umieszczoną w ustawie Prawo bankowe, kredyt bankowy to umowa na czas określony, którą zawiera kredytobiorca i bank, w której zobowiązaniem banku jest oddanie do dyspozycji drugiej strony określonej kwoty pieniężnej na konkretny cel. Z kolei kredytobiorca podejmuje się wykorzystać otrzymane pieniądze zgodnie z warunkami umowy, a także zobowiązuje się do oddania pieniędzy z odsetkami i prowizją.Klienci banków mogą brać rozmaite kredyty. Wśród nich są wyspecjalizowane, które przeznaczone są na cele biznesowe.

Kredyty dla firm i klientów indywidualnych oferuje SKOK Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo - Kredytowa Ziemi Rybnickiej, której placówka znajduje się w Czerwionce-Leszczynach, na terenie województwa śląskiego. SKOK specjalizuje się w świadczeniu usług finansowych - oferuje finansowanie dowolnych celów Klientów w ramach pożyczek oraz kredytów z atrakcyjnym oprocentowaniem, udziela kredytów dla firm, mieszkaniowych, samochodowych oraz konsolidacyjnych. SKOK oferuje także prowadzenie rachunków firmowych i indywidualnych, a także lokat oszczędnościowych długoterminowych i krótkoterminowych. Warto wspomnieć, że właściciele małych firm, które nie posiadają osobowości prawnej i nie mają obowiązku zakładania osobnego konta firmowego, mają możliwość zaciągnięcia kredytu firmowego na ramach konta osobistego. Ważne jest to, że uzyskane w ten sposób pieniądze muszą zostać wykorzystane na cele przedsiębiorstwa.

Poza tym nie można zapomnieć o udokumentowaniu rzeczywistych transakcji, które zostały sfinansowane pieniędzmi z kredytu, nawet jeśli w umowie kredytowej zostały wymienione zasady wskazujące na cel udzielanej pożyczki. Tylko przedsiębiorcy, którzy mają dowody dotyczące wydanych pieniędzy, nie muszą obawiać się przykrych konsekwencji ze strony organów skarbowych.

Kredyt firmowy, a podatki

Kredyt to świadczenie w pełni zwrotne, w związku z tym w kontekście podatku dochodowego jego zaciągnięcie nie stanowi przychodu, a jego spłata kosztu podatkowego. Nieco inaczej wygląda sprawa z odsetkami kredytowymi oraz prowizjami bankowymi i wydatkami związanymi z zabezpieczeniem zaciągniętego kredytu firmowego. Wydatki tego typu mogą być uznawane przez podatnika jako koszty firmowe, dzięki czemu zmniejszy w ten sposób swój przychód stanowiący podstawę opodatkowania.

Istnieje jednak jeden warunek, który musi zostać spełniony, by odsetki kredytu mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Tym warunkiem jest opłacenie ich. W trakcie księgowania odsetek do księgi przychodów i rozchodów podatnik nie może uwzględnić odsetek wynikających z terminów spłat podanych na harmonogramie w umowie, lecz daty, w których rzeczywiście zostaną one uregulowane. Zwykle opłacanie odsetek księgowane jest z wykorzystaniem wewnętrznego dowodu wraz z uzupełnieniem o wydruk z konta bankowego przedsiębiorcy.

Sytuacja wygląda trochę inaczej jeśli chodzi o rozliczanie odsetek w przypadku kredytów branych w celu nabycia lub stworzenia środków trwałych. Jeżeli właściciel firmy ureguluje raty kredytu przed wprowadzeniem sprzętu do ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa, wówczas ich wartość zwiększy wartość początkową środka trwałego, przez co zostanie rozliczona w ramach odpisów amortyzacyjnych. W takiej sytuacji datą księgowania odsetek będzie dzień uwzględniony w harmonogramie spłat.