Czy wiesz, że każdy przedsiębiorca jest zobligowany do prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów swojej firmy? Wywiązanie się z tego obowiązku może przyjmować dwie formy: pełna lub uproszona księgowość. Niemniej jednak, pierwsza z nich dotyczy w głównej mierze bardzo dużych przedsiębiorstw. Te mniejsze najczęściej decydują się KPiR. Zapytaliśmy eksperta z biura rachunkowego Avena, co dokładnie powinien zawierać ten dokument i w jakiej formie najlepiej go prowadzić.

Kilka słów o KPiR

Według obowiązujących przepisów prawnych, księgi przychodów i rozchodów powinny być prowadzone w przypadku: jednoosobowych działalności gospodarczych, spółek cywilnych, partnerskich i jawnych. Istnieje jednak jeden warunek – przychody z poprzedniego roku podatkowego nie mogą przekroczyć kwoty 2 milionów euro. Warto wiedzieć, że dokument składa się z 16 kolumn. Każda z nich dotyczy innego aspektu – przedsiębiorca powinien zawrzeć w nich wszystkie informacje na temat przepływu pieniędzy, między innymi:

  • informacje o pensjach pracowników,

  • dane kontrahentów i dowody dokonanych przez nich zakupów,

  • informacje na temat przychodów, które zostały pozyskane poza sprzedażą i usługami,

  • wydatki, przeznaczone na cele badawczo-rozwojowe.

Wersja papierowa czy elektroniczna – co wybrać?

Przedsiębiorca, który jest zobowiązany do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, może wybrać formę dokumentu: tradycyjną lub nowoczesną. Na którą warto się zdecydować? Ta pierwsza – papierowa – jest bardziej czasochłonna i mniej ekologiczna. Niemniej jednak – część przedsiębiorców preferuje umieszczenie wszystkich rozliczeń w wydrukowanej formie – w specjalnie przeznaczonych do tego segregatorach. Z kolei, decydując się na wersję elektroniczną warto pamiętać o kopiach dokumentów i odpowiednim zabezpieczeniu danych – by uchronić je przed zniszczeniem. Ogromną zaletą jest fakt, że dzięki prowadzeniu księgowości online, możliwy jest nawet zdalny dostęp do danych w każdej chwili. Wersja dokumentów jest więc zależna od indywidualnych preferencji właścicieli firm.

Samodzielne prowadzenie księgi – czy to dobry pomysł?

Wielu przedsiębiorców – a w szczególności tych, którzy zakładają pierwszą działalność gospodarczą – zastanawia się, czy lepiej jest samodzielnie prowadzić księgowość w firmie, czy może zlecić to zadanie specjalistom z biura rachunkowego. Niemniej jednak zalet tej drugiej opcji jest zdecydowanie więcej. Profesjonaliści z biura rachunkowego Anwena posiadają doświadczenie w branży, zatem zadbają o każdy aspekt, dokładnie rozliczając przychody i wydatki. Samodzielne prowadzenie ksiąg wiąże się ze zdobyciem  wiedzy z zakresu rachunkowości i księgowości. Warto zaznaczyć, że specjalistyczne kursy wymagają sporej inwestycji finansowej, a dbanie o ten formalny aspekt przedsiębiorstwa – dużo czasu. Zdecydowanie wygodniejszym i korzystniejszym pod względem ekonomicznym jest współpraca z ekspertami.

Biuro rachunkowe Avena znajduje się w Mikołowie, na terenie województwa śląskiego i istnieje na rynku od 1995 roku. Głównym profilem działalności są usługi księgowe i rachunkowe. Oferta skierowana jest zarówno do Klientów prywatnych, jak i do przedsiębiorstw. Zatrudnieni tam eksperci zapewniają wieloletnie doświadczenie i doskonałą znajomość przepisów, mimo ich ciągłych zmian. Proponowane usługi to prowadzenie księgowości, kadr i płac, całkowity bilans roczny oraz obliczanie ryczałtu rocznego.