Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z wieloma formalnościami, w tym z dokładnym odnotowywaniem wszystkich zysków i wydatków firmy. Warto być świadomym, że informacje te są umieszczane w księgach handlowych, które część firm musi obowiązkowo prowadzić. Przeczytaj, z jakich elementów składa się ten dokument i w jaki sposób należy go uzupełniać.

Pełna księgowość – kogo to dotyczy?

Co prawda, księgi handlowe może prowadzić każdy przedsiębiorca, lecz w większości przypadków, jeśli nie ma takiego wymogu, właściciele firm decydują się na księgowość uproszczoną. Niemniej jednak, część podmiotów, jest prawnie zobowiązana do pełnej księgowości (kwestia ta jest szczegółowo wyjaśniona w ustawie o rachunkowości). Są to przede wszystkim:

  • spółki kapitałowe, spółki komandytowe oraz spółki komandytowo – akcyjne,

  • wszystkie osoby fizyczne i te spółki, których roczny limit przychodów przekracza 2 000 000 euro.

Elementy księgi handlowej

Księgi handlowe składają się z pięciu podstawowych elementów:

  • dziennika – to w nim powinny być zapisywane wszystkie zdarzenia gospodarcze, przy czym bardzo ważne jest to, by zostało to odnotowane w chronologicznej kolejności,

  • księgi głównej – jest ona przeznaczona do rejestracji tych samych zapisów, co w dzienniku, jednak w tym przypadku obowiązuje zapis systematyczny,

  • księgi pomocniczej – nazywanej też kontem analitycznym,  służy ona głownie do rozrachunków z pracownikami oraz z kontrahentami przedsiębiorstwa,

  • inwentarza – czyli zestawienia wszystkich aktywów i pasywów, dodatkowo potwierdzonych inwentaryzacją,

  • zestawień obrotów i sald – innymi słowy – bilans próbny. Jest to plik służący przede wszystkim do potwierdzenia, czy wartości zapisane w dzienniku i w księdze głównej zgadzają się ze sobą – jeśli nie, to jest to sygnał, że w zapisach znajduje się błąd, który należy odszukać i poprawić.

Czy warto samodzielnie prowadzić księgi?

Prowadzenie pełnej księgowości, dla osób niedoświadczonych jest bardzo trudnym zadaniem. Wymaga ono bowiem nie tylko rzetelności, dokładności i cierpliwości, lecz przede wszystkim specjalistycznej wiedzy z zakresu księgowości i znajomości prawa. Warto również zaznaczyć, że wiedza dotycząca ustaw powinna być cały czas aktualizowana, bowiem niekiedy wprowadzane są zmiany. Czy warto więc być samodzielnym księgowym we własnej firmie? Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zatrudnienie specjalistów z branży – godna polecenia pod tym względem jest Kancelaria Podatkowo Prawna Provider z Bielska-Białej.

Działalność biura Provider jest skierowana dla Klientów indywidualnych oraz przedsiębiorców, którzy szukają profesjonalnej obsługi księgowej. Kancelaria, oprócz prowadzenia ksiąg handlowych, podejmie się prowadzenia KPiR (ewidencji kosztów i przychodów, ewidencji środków trwałych, rozliczenia z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych) oraz obsługi kadrowo-płacowej. Ponadto Kancelaria Podatkowo Prawna Provider służy fachowym doradztwem przy rejestracji własnej działalności - zapraszamy do współpracy.