Utrzymanie dzieła sztuki w doskonałym stanie jest bardzo trudnym zadaniem. Dotyczy to m.in. malarstwa sztalugowego, w którego konserwacji profesjonalne wsparcie może zapewnić Joanna Siemińska-Goluch. To ekspertka z wieloletnim doświadczeniem w tym zakresie – ma ono ogromne znaczenie w kontekście maksymalnego zabezpieczenia obrazów przed ewentualnymi uszkodzeniami. Sprawdź, na czym dokładnie polegają takie usługi!

Kiedy obrazy sztalugowe wymagają konserwacji?

Wykorzystanie farb i płótna do tworzenia dzieł sztuki niesie za sobą pewne ograniczenia. Wymienione materiały są bowiem bardzo podatne na zniszczenia, które mogą wynikać m.in. z niewłaściwego przechowywania prac. Zbyt wysoka lub niska temperatura, za duża wilgotność powietrza, a także ekspozycja na promieniowanie słoneczne – każdy z tych czynników negatywnie wpłynie na jakość obrazu sztalugowego. Aby ponownie uzyskać jego pierwotny wygląd, warto zdecydować się na wsparcie eksperta.

Jednym z takich specjalistów jest Joanna Siemińska-Goluch, która prowadzi firmę zajmującą się właśnie konserwacją dzieł sztuki – w tym również tych z zakresu malarstwa. W ramach świadczonych usług wykonywane są czynności, których główny cel to wyeliminowanie powstałych na przestrzeni lat ubytków na obrazie. Działania w tym zakresie muszą być realizowane bardzo dokładnie i w przemyślany sposób, by zachować oryginalność pracy.

Na czym polega profesjonalna konserwacja malarstwa sztalugowego?

Podstawowym problemem przy pielęgnowaniu dzieł sztuki wykonanych przez malarzy była w przeszłości zbyt duża ingerencja w wizję twórczą artystów. Obrazy modyfikowano podczas procesu restauracji, a do głównych zabiegów zaliczało się: werniksowanie, umiejętne oprawianie oraz dublowanie. Obecnie wiedza ekspertów takich jak Joanna Siemińska-Goluch jest znacznie szersza, co pozwala na zrealizowanie szeregu działań w kompleksowym procesie konserwacji malarstwa sztalugowego.

Profesjonalne usługi w tym zakresie obejmują przede wszystkim kontrolę samego płótna. Badana jest jego elastyczność, sprawdzone zostaje też naprężenie. Usuwane są – jeśli jest to możliwe – wszelkie uszkodzenia materiału, np. widoczne ubytki. Zaprawa, werniks i wreszcie warstwa malarska również podlegają konserwacji. Joanna Siemińska-Goluch wskazuje na kluczową czynność w ramach przywracania pierwotnego wyglądu obrazowi sztalugowemu, czyli tworzenie retuszu naśladowczego we wszystkich miejscach, w których występują np. problemy z intensywnością kolorów użytych przez artystę. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat wspomnianych prac, skontaktuj się z ekspertami z firmy Joanny Siemińskiej-Goluch!