Wspólnotę mieszkaniową tworzą wszyscy właściciele, których lokale wchodzą w skład danej nieruchomości. Zarządzanie wspólnotą wymaga jednak kompetencji i dobrego rozeznania w kwestiach administracyjnych, stąd też rosnące zainteresowanie usługami w zakresie bieżącej obsługi nieruchomości. Sprawdźmy, co na ten temat mówi specjalista ze Spółdzielni Mieszkaniowej w Świeciu.
Zarządca nieruchomości – Zarząd – Administrator
Zarząd, zarządca oraz administrator, to kluczowe organy w zakresie obsługi nieruchomości. Jak wskazuje specjalista z SM w Świeciu, w skład zarządu wchodzą członkowie wspólnoty. Jako organ decyzyjny odpowiada za realizację wszystkich powinności związanych z obsługą budynku. W większości przypadków zarząd nie wykonuje tych czynności osobiście, tylko deleguje wykwalifikowaną osobę bądź firmę.
Do obowiązków zarządcy należą: nadzór nad stanem technicznym budynku, przestrzeganie terminów kontroli, utrzymywanie porządku w częściach wspólnych nieruchomości, prowadzenie księgowości oraz komunikacja z mieszkańcami. W gestii administratora leży natomiast współpraca z zarządcą lub zarządem, oraz wykonywanie ich poleceń.
Spółdzielnia Mieszkaniowa w Świeciu: zarządzanie nieruchomością
Zarząd wspólnoty może samodzielnie zatrudniać poszczególnych wykonawców, ale to czasochłonne i złożone zadanie.
Powierzając czynności zewnętrznemu podmiotowi zarząd zrzuca z siebie ciężar odpowiedzialności za błędy popełnione przez konserwatora, firmę sprzątającą czy księgowego. Wszelkie uwagi są kierowane do zarządcy, dzięki czemu wyegzekwowanie wysokiego standardu obsługi nieruchomości jest o wiele prostsze. Co więcej, mieszkańcy mają ułatwioną komunikację z podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie wspólnotą, co przyspiesza realizację spraw.
– wyjaśnia pracownik SM w Świeciu. Decydując się na taki model współpracy rola zarządu jest ograniczona wyłącznie do pełnienia funkcji nadzorczych. To duże ułatwienie i pewność zachowania najwyższych standardów obsługi obiektu.