Czasy, w których każdy mógł naprawić swoje auto w przydomowym garażu odeszły bezpowrotnie. Współczesne samochody są dużo bardziej skomplikowane, dlatego w większości przypadków, gdy zauważymy niepokojące objawy, nie obejdzie się bez wizyty u mechanika. Często kluczowe jest jednak szybkie zaobserwowanie usterki, które pozwoli uniknąć większych awarii, a co za tym idzie, obniży koszty naprawy. Zobacz, jak rozpoznać najczęstsze awarie samochodu.

Podejrzane odgłosy

Jeśli spod maski naszego auta dochodom nas  niepokojące odgłosy, powinno to wzbudzić naszą czujność. Co więcej, najlepszym rozwiązaniem jest w tym wypadku przerwanie jazdy. Niestety, jest to najczęściej ignorowany objaw awarii auta, który może  doprowadzić do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej. Rozpoznanie rodzaju wydobywającego się dźwięku może pomóc Ci zorientować się, jak poważna jest awaria, jednak pamiętaj, że profesjonalną diagnostykę przeprowadzić może jedynie dobry mechanik. Najczęściej rozpoznawane odgłosy, które powinny nas niepokoić, to:

  • pisk o powtarzalnym tonie – taki dźwięk często jest oznaką uszkodzenia paska klinowego lub zużycia się rolek. Pasek klinowy odpowiada za zasilanie wielu elementów w samochodzie -  sprężarki klimatyzacji, alternatora, wspomagania układu kierowniczego, a także pompy wody, dlatego nie należy lekceważyć tego dźwięku. Zazwyczaj pisk zmienia się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika;
  • syczenie – powodem tego dźwięku może być nieszczelność układu dolotowego lub wydechowego;
  • metaliczne piski lub skrzypienie – jeżeli pojawiają się po uruchomieniu silnika oraz narastają podczas pracy jednostki napędowej na biegu jałowym lub przed wyłączeniem silnika, mogą być objawem uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej;
  • metaliczne głuche stuki – jeśli narastają wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika, mogą za nie odpowiadać zużyte panewki;
  • stuki i grzechotanie – tu winowajcą zazwyczaj jest zużyty alternator;
  • głośne uderzenia – zazwyczaj winę za nie ponosi rozciągnięty pasek lub łańcuch rozrządu.

W każdym z powyższych przypadków należy reagować jak najszybciej, a jeśli tylko to możliwe przerwać podróż, aby nie doprowadzić do poważnej i kosztownej awarii silnika.

Różnokolorowy dym

Jeśli dym wydobywający się z rury wydechowej ma nietypową barwę  lub jest go więcej niż zwykle, może być to objaw poważnej usterki. Kolor dymu pozwala na szybką identyfikację problemu, warto więc go obserwować.

Dym w kolorze białym oznacza konieczność skontrolowania poziomu płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym. Niestety, jeśli stan płynu jest niski, a nieszczelność nie występuje w chłodnicy ani  przewodach są szczelne, możemy mieć do czynienia z przeciekiem w  komorze spalania, co zazwyczaj oznacza dość kosztowną naprawę.

Niebieski dym to sygnał możliwego zużycia lub uszkodzenia silnika – niebieski dym pojawia się w sytuacji, gdy prócz paliwa i powietrza, jednostka spala także olej. Jeśli zaobserwujesz taki objaw, w pierwszej kolejności sprawdź poziom oleju w silniku – jeśli jest go niewiele, to znak, że silnik jest mocno zużyty lub uszkodzony.

Czarny dym może być objawem awarii elementów układu wtryskowego, jednak samodzielna diagnostyka jest w tym wypadku trudna do zrealizowania. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług dobrego mechanika, takiego jak Auto-Serwis Krzysztof Zając, który skontroluje pracę wtryskiwaczy, pompy wtryskowej oraz układu recyrkulacji spalin.

Drgania podczas jazdy

Jeśli podczas jazdy występują odczuwalne drgania, lepiej nie ignorować tego faktu. Przyczyn może być kilka – niektóre z nich są proste do usunięcia, niektóre jednak wymagać mogą podjęcia poważniejszych działań i większych nakładów finansowych.

Najprostszą przyczyną może być złe wyważenie kół, jednak zazwyczaj winę za odczuwalne drgania ponosi uszkodzenie opony na przykład wybrzuszenie lub starcie bieżnika, trudne do zaobserwowania gołym okiem. Winowajcą może być również uszkodzona felga, warto więc na bieżąco kontrolować stan kół.

Niestety, w autach z napędem na przednią oś, czasem z pozoru nic nieznaczące drgania mogą być oznaką źle pracującego przegub napędowego. W tej sytuacji nie obejdzie się bez wizyty w profesjonalnym warsztacie samochodowym, wyposażonym w dobry komputer diagnostyczny.

Przede wszystkim obserwacja

Warto obserwować sygnały, jakie daje nam nasze auto, dzięki czemu możemy uniknąć poważniejszych awarii i ograniczyć koszty naprawy. W przypadku zaobserwowania któregoś z powyższych lub innych niepokojących objawów, takich jak:

  • uciekanie powietrza z opon,
  • znoszenie auta,
  • ubytek oleju w silniku,
  • ubytek płynu chłodniczego,
  • blokowanie i grzanie się hamulców,
  • kłopoty z rozruchem silnika,
  • a także nierównomierne zużywanie się opon,

należy udać się do warsztatu samochodowego, gdzie doświadczony mechanik samochodowy dokona przeglądu, przeprowadzi diagnostykę komputerową oraz wykona niezbędną naprawę auta lub wymianę części.