Nieprawidłowe wyważenie kół przekłada się na nadmierną eksploatację auta oraz wpływa na bezpieczeństwo poruszania się po drodze. Nawet nieduże odstępstwa od normy mogą okazać się znaczące, jeżeli uwzględnimy duże prędkości obrotowe i oddziałujące na nie siły odśrodkowe. Specjalista z Auto-Baj zaznacza, że odpowiednie dobrane felgi i opony stanowią jeden z głównych systemów bezpieczeństwa w aucie.

Niewyważone koła – jak rozpoznać?

Jednym z głównych objawów nieprawidłowego wyważenia kół są wibracje na kierownicy, które nabierają na sile przy dużych prędkościach, zarzucanie na ostrych zakrętach oraz nierównomierne zużycie bieżnika. Co więcej, w czasie jazdy kierowca może słyszeć szum, który powstaje wskutek różnicy w nacisku opon na podłoże.

Najczęstszą przyczyną niewyważenia są wady fabryczne opony lub felgi. Jeżeli dochodzi do odchyleń masy opony względem środka ciężkości, a koło nie toczy się równomiernie i w trakcie obrotu zaczyna wykonywać ruchy w górę i w dół, mówimy o statycznym braku wyważenia. W przypadku niewyważenia dynamicznego środek obrotu opony i koła mają różną masę i w efekcie ruchy oscylacyjne – analogiczne jak w przypadku niewyważenia statycznego.

– mówi pracownik Auto-Baj.

Mechanik samochodowy radzi: kiedy wyważyć koła?

Jazda po dziurawych i wątpliwej jakości drogach może skutkować utratą prawidłowego wyważenia koła. Specjalista z Auto-Baj zaleca, aby sprawdzać stan opon za każdym razem, kiedy najedziemy na przeszkodę ze znaczną prędkością. Duża siła zderzenia może doprowadzić do uszkodzenia amortyzatora lub felgi, co z kolei powoduje zmianę środka ciężkości i masy wokół osi obrotu.

Jeżeli zauważysz nietypowe zachowanie auta po drogowym incydencie, np. bicie opon, wykonaj kontrolę wyważenia. Nie ryzykuj bezpieczeństwem swoim i pasażerów! Pamiętaj, że długotrwała jazda z niewyważonymi kołami może skutkować pogorszeniem się drogi hamowania, ściąganiem samochodu na boki oraz szybszym zużyciem elementów zawieszenia.