Turbosprężarki to urządzenia, które narażone są na liczne awarie. Spowodowane są one niedbaniem o nie, złym użytkowaniem lub trudnymi warunkami pracy. Aby uniknąć problemów z turbosprężarkami powinniśmy wiedzieć, jak postępować z tymi urządzeniami oraz jak prawidłowo o nie dbać. Duże znaczenie na stan turbosprężarki ma także wyłączenie silnika po pracy w odpowiednim czasie.

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek

Turbosprężarki mogą ulec uszkodzeniu z wielu rozmaitych przyczyn. Jedną z najpowszechniejszych jest awaria turbosprężarki wywołana obcym materiałem. Do tego typu usterki dochodzi, gdy obcy przedmiot wpadnie do korpusu ssącego lub wydechowego. W takich przypadkach uszkodzenia są łatwo zauważalne na kołach turbiny i kompresora. Zanim wymienimy turbosprężarkę trzeba sprawdzić czystość i drożność układu wydechowego i ssącego silnika.

Jeśli zauważymy, że na łożyskach znajdują się głębokie rysy, wówczas możemy podejrzewać, że ich przyczyną jest zanieczyszczony olej. Jeżeli chcemy zapobiec tego typu uszkodzeniom powinniśmy stosować olej i filtry wysokiej jakości oraz musimy zadbać o ich wymianę podczas każdorazowej naprawy turbosprężarki. Jeśli używana przez nas turbosprężarka nie wymaga częstych napraw, musimy pamiętać o regularniej wymianie oleju i filtrów. Uszkodzenia tego typu najczęściej wywołane są przez zniszczony, zablokowany lub słabej jakości filtr oleju, niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju, zużycie silnika lub stosowanie niskiej jakości oleju silnikowego.

Problemy z turbosprężarką mogą także występować z innych przyczyn. Jedną z nich mogą stanowić przerwy w dostarczaniu oleju. Powodują one wypolerowanie i wypalenie powierzchni łożysk. Przyczyną tego rodzaju usterki mogą być:

      ·        wymiana oleju i filtra,

      ·        wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem,

      ·        długi okres nie odpalania samochodu,

      ·        niewłaściwe uruchomienie silnika po naprawie lub wymianie turbosprężarki,

      ·        niskie ciśnienie oleju,

      ·        zanieczyszczenie oleju.

Inne powszechne przyczyny usterek turbosprężarek

Przyczyną kłopotów z turbosprężarką może być również niedobór ciśnienia oleju. Znaczny niedobór ciśnienia skutkuje wypolerowaniem i wypaleniem powierzchni łożysk, a także objawy przebarwienia w systemie łożysk turbosprężarki. Niedobór ciśnienia oleju to najgroźniejsza forma przerw w dostarczaniu oleju. Niedobór ciśnienia może być spowodowany niesprawną pompą olejową, niskim poziomem oleju w misce olejowej, zanikaniem smarowania, które może wynikać ze zbyt długiej jazdy na dużym pochyleniu terenu oraz zgiętym, niedrożnym lub złamanym przewodem odpowiadającym za smarowanie turbosprężarki.

Ostatnią najpowszechniejszą przyczyną awarii turbosprężarek może być ich przegrzanie. Zjawisko to spowodowane jest nagromadzeniem węgla. Z kolei nagromadzenie węgla jest efektem nadmiernych temperatur spalin lub zbyt wczesnym wyłączeniem silnika po jego pracy. Fachowcy z tej branży z firmy Turbo ze Świdnicy zalecają, by po pracy silnika pozostawić go na 2-3 minuty na biegu jałowym, co pozwoli ostudzić turbosprężarkę. Nagromadzenie węgla może powodować tarcie, które będzie prowadziło do zgięć i pęknięć elementów turbosprężarki.