Tachografy to urządzenia rejestrujące parametry pojazdów: TIR-ów, aut dostawczych itp. Odczytać z nich można dane dotyczące tożsamości kierowcy, czasu jego pracy czy tego, jaką trasę pokonał.  Dzięki temu zwiększa się bezpieczeństwo na drodze, a także poprawione są warunki pracy osób zawodowo trudniących się transportem osób czy towarów. Kwestie dotyczące stosowania tachografów wśród zawodowych kierowców są zaś ściśle regulowane przez prawo. Przepisy określają między innymi, to kiedy należy przeprowadzać tzw. legalizację tachografów, którą zajmują się specjaliści z TRAKTEST.

Na czym polega legalizacja tachografu?

Legalizacja tachografu to proces, który polega na sprawdzeniu i dostosowaniu urządzenia pod kątem poprawności działania w danym pojeździe. Sprzęt ten musi bowiem precyzyjnie rejestrować określone dane, gwarantować właściwy pomiar, a także musi mieć zapisane w pamięci odpowiednie dla określonego samochodu informacje. Zalicza się do nich:

  • numer VIN,

  • numer VRN,

  • kod państwa rejestrującego pojazd,

  • rozmiar opon,

  • stan licznika kilometrów,

  • bieżący czas UTC,

  • ustawienia ogranicznika prędkości.

W uproszczeniu można zatem uznać, iż legalizacja to przegląd tachografu i jego kalibracja, po których urządzenie uzyskuje administracyjną zgodę na dalsze użytkowanie. Pojazd, którego tachograf przeszedł zaś proces legalizacji, zostaje oznaczony tabliczką pomiarową z informacją o dacie sprawdzenia urządzenia. Tabliczka zwykle umieszczana jest na ramie drzwi samochodu czy ciężarówki.

Gdzie wykonywana jest legalizacja tachografów?

Legalizacjami tachografów zajmują się uprawnione do tego warsztaty specjalistyczne, a także Okręgowe Stacje Kontroli Pojazdów. Firmy i kierowcy z Łodzi oraz całego województwa zapraszani są do zakładu serwisowego, który wykonuje przeglądy okresowe tachografów, ich legalizację oraz serwis. Takie warsztaty naprawiają również tachografy, pomagają w zakupie odpowiednich urządzeń.

Co ile należy legalizować tachograf?

Pierwsza kalibracja tachografu dla danego pojazdu musi nastąpić niezwłocznie. Właściciele firm i kierowcy muszą przy tym pamiętać, że zasada ta obowiązuje zarówno rejestrację aut firmowych i ciężarówek używanych, jak i tych nowych. Podczas pierwszej legalizacji dokonywana jest bowiem personalizacja urządzenia, za którą uważa się wprowadzanie do pamięci tachografu danych identyfikujących pojazd. 

Jeśli chodzi zaś o kolejne kalibracje tachografów, wedle przepisów muszą być one wykonywane regularnie przynajmniej raz na 2 lata. Wyjątkiem są sytuacje związane z uszkodzeniem sprzętu. Wtedy trzeba wykonać kalibrację po jego serwisie. W niektórych przypadkach kalibracja tachografu jest też konieczna po wymianie ogumienia w pojeździe na osi napędowej czy po naprawach skrzyń biegów, gdzie wymieniony był impulsator. 

Legalizacją tachografów zajmują się specjaliści z firmy TRAKTEST, którzy zajmują się również ich sprzedażą, naprawą raz montażem. W ofercie przedsiębiorstwa można znaleźć także wykresówki, papier do tachografów, pobieranie danych z tachografów i kart kierowców oraz usługę kalibracji tego urządzenia. Co więcej, fachowcy poradzą sobie także z montażem i naprawą ogrzewania postojowego WEBASTO czy też EBERSPACHER oraz naprawą plandek na naczepach. Posiadają w sprzedaży oraz zamontują i zestroją zestaw CB. Na koniec warto wspomnieć o tym, że doświadczonych specjalistów mogą odwiedzić także kierowcy samochodów, w których konieczna jest obsługa klimatyzacji.