Pneumatyczne układy hamulcowe stosowane są głównie w traktorach, ciągnikach siodłowych, autobusach i autokarach, a także w maszynach specjalistycznych oraz rolnych. Ich olbrzymią zaletą jest sprawna obsługa konstrukcji wielotonowych, które w bezpieczny, płynny i szybki sposób mogą być zatrzymane dzięki niebywale wytrzymałym hamulcom. Są one bardziej sprawne od podzespołów hydraulicznych, a ich dodatkową zaletą jest to, iż są ergonomiczne w zastosowaniu. Można podpiąć pod cały pneumatyczny układ hamulcowy nowoczesne komponenty sterowania elektronicznego np. zawór cTCV marki WEBCO.

Przykładowy schemat pneumatycznego układu hamulcowego

Pneumatyczny układ hamulcowy podobnie jak układ hydrauliczny powinien składać się z dwóch obwodów. Tylko wtedy można mówić o podzespole bezpiecznym w użytkowaniu. Koncerny motoryzacyjne wdrażają zatem wiele nowoczesnych systemów awaryjnych, które pozwalają na szybkie wyhamowanie pojazdu nawet przy uszkodzonych hamulcach pneumatycznych.

Cały powietrzny układ hamulcowy, bo to właśnie powietrze jest tak zwanym medium roboczym technologii pneumatycznej, składa się na:

  • pedał hamulca,
  • przewód hamulcowy,
  • kompresor,
  • odwadniacz powietrza,
  • pojemnik sprężonego powietrza,
  • zawór regulacyjny,
  • przewód zasilający,
  • automatyczny przewód,
  • zawór przekaźnika,
  • cylinder membranowy,
  • krzywki hamulcowe nastawne,
  • przewód doprowadzający,
  • zawór spustowy pary wodnej,
  • regulator ciśnienia,
  • zawór bezpieczeństwa.

Prócz tego w nowoczesnych układach hamulcowych np. naczep i przyczep spotkać można elektroniczne zawory sterujące. Obecnie można zatem postawić zarówno na pneumatyczne hamulce z elementami elektronicznego sterowania, jak i na hamulce pneumatyczne sterowane konwencjonalnie. W obu przypadkach warto zainteresować się komponentami marek WABCO, KNORR-BREMSE, HALDEX, MERITOR, NEAPCO PRASZKA, AGIS ZAVORE, PRVA PETOLETKA.

Części od tychże producentów w atrakcyjnych cenach znaleźć można u dystrybutora DEKMOT, który sprzedaje też dla ciągników siodłowych, maszyn specjalistycznych i rolnych: poduszki powietrzne, elementy zawieszenia, części układu powietrza, lampy i reflektory oraz wiele innych podzespołów tylko uznanych w Polsce i na świecie koncernów motoryzacyjnych.

Rodzaje hamulców pneumatycznych

Hamulce pneumatyczne można podzielić ze względu na ich funkcje. Wyróżnia się zatem hamulce zasadnicze – robocze – umożliwiające zmniejszanie prędkości pojazdu i jego zatrzymywanie; hamulce awaryjne (pomocnicze), które uruchamiają się w przypadku awarii hamulców roboczych; hamulce postojowe, pozwalające pozostawić pojazd w spoczynku nawet na wzniesieniach i to z załadowaną przyczepą; hamulce dodatkowe  zwane zwalniaczami (retardery), pozwalające kierowcy na utrzymywanie stałej prędkości ruchu ciężarówki. To właśnie te komponenty tworzą razem bezpieczny, wydajny i solidny układ hamulcowy, który rzadko ulega poważnym awariom. Istotne jest jednak to, by okresowo regenerować hamulce pneumatyczne z wykorzystaniem części oryginalnych lub zamiennych znanych producentów.

Właścicielom flot pojazdów specjalistycznych, rolnych i ciągników siodłowych poleca się także, by podejmowali stałą współpracę z warsztatami oraz dostawcami części. Nawiązywanie długofalowej kooperacji pozwala obniżyć koszty ewentualnego serwisu m.in. dzięki przyznawanym rabatom.