Zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne można poddawać kompleksowym remontom. Dotyczy to przede wszystkim starszych jednostek napędowych, które, choć nie są tak wydajne jak te produkowane obecnie, to wyróżniają się swoją wysoką żywotnością. Procesy ich regeneracji można wykonywać bowiem nawet kilkukrotnie, a dobry warsztat samochodowy jest w stanie zagwarantować szlifowanie wałów i cylindrów, odnawianie głowic czy też pełen szlif silnika. Warto również wspomnieć o serwisie bloków silnikowych. Czym one są, jak się je regeneruje i dlaczego warto przywracać ich najwyższe parametry techniczne?
Czym jest blok silnika?
Blok silnika to swoisty szkielet jednostki napędowej, który stanowi główny, największy i najcięższy jego element. To do niego przytwierdzone są lub to w nim osadza się takie elementy jak wał korbowy, rozrząd, części układu smarowania i zasilania czy też chłodzenia. Konstrukcja bloku silnika nie jest skomplikowana i składa się głównie z kadłuba cylindrowego oraz ze skrzyni korbowej. W niej umieszczony jest wspomniany wał korbowy.
Jeśli chodzi o materiał budulcowy, warto wiedzieć, że kiedy bloki silnika tworzone były głównie z żeliwa. Obecnie w celu minimalizowania masy własnej pojazdu producenci stawiają na tworzywa sztuczne, aluminium czy ceramikę. Takie bloki mają wiele zalet, ale też kilka dużych wad. Przede wszystkim nie są one tak żywotne, jak bloki żeliwne, a koncerny motoryzacyjne uznają je za nienaprawialne. To między innymi dlatego serwisowane są przede wszystkim podzespoły starszych pojazdów.
Kiedy warto postawić na regenerację bloku silnika?
Regeneracja bloku silnika polecana jest w przypadku nadmiernego wyeksploatowania jednostki napędowej. Usługa możliwa jest zaś zarówno w przypadku aut z silnikiem Diesla, jak i tym benzynowym. Najczęściej z regeneracji korzystają właściciele samochodów osobowych, których napędy nie pracują tak jak wcześniej, a ich wymiana jest zbyt kosztowna i nieopłacalna.
Pełen szlif silnika, a także serwis bloku to również alternatywa dla zakupu jednostki napędowej używanej, przy której ciężko sprawdzić całą historię serwisową. Dobrze przeprowadzona regeneracja znacznie podwyższa zaś osiągi silnika i wydłuża jego żywotność. Pamiętać jednak trzeba o tym, by wybrać dobrego serwisanta. Musi to być wyspecjalizowany warsztat wyposażony w nowoczesne narzędzia pomiarowe i naprawcze. Innowacyjną technologią dysponuje zakład Mechaniki Pojazdowej JAWORSCY, który działa w Pułtusku.
Na czym polega regeneracja bloku silnika?
Proces regeneracji bloku silnika jest bardzo złożony. Rozpoczyna się od analizy stanu technicznego podzespołu, który obowiązkowo musi być rozebrany na czynniki pierwsze. Ważne jest też poddanie go kąpieli wodnej i chemicznej pod wysokim ciśnieniem. Czystość bloku istotna jest przy poszukiwaniu pęknięć oraz mikrouszkodzeń całej struktury. Pomaga w tym również specjalna aparatura pomiarowa np. innowacyjne penetratory. Inną metodą jest sprawdzenie szczelności kadłuba z wykorzystaniem wysokiego ciśnienia. Po dokładnej ocenie bloku pod kątem ilości uszkodzeń ekipa serwisowa planuje zaś kilka ważnych etapów regeneracji. O jakich procesach mowa?
Regeneracja bloku silnika może dotyczyć kilku różnych działań wykonywanych przez doświadczonych mechaników. Zalicza się do nich:
- osiowanie bloku – polega ono na przywróceniu współosiowości i wymiarów łoża wału korbowego w kadłubie silnika;
- tulejowanie bloku – polega na roztoczeniu bloku, wciśnięciu tulei i obrobieniu jej pod wymiar tłoka;
- planowanie bloku – w uproszczeniu jest to wyrównywanie powierzchni bloku;
- honowanie bloku (cylindra) – wygładzanie i wykańczanie otworów w celu lepszej współpracy między pierścieniami a tuleją;
- szlifowanie bloku – polega na roztoczeniu cylindra na odpowiedni wymiar w celu uzyskania właściwego spasowania między tłokiem a cylindrem.
Prócz tego większy remont silnika i jego tzw. szlif może dotyczy także szlifowania i polerowania wałów korbowych, regeneracji korbowodów i głowic, a także montażu nowych układów korbowo-tłokowych.