Wymianę rozrządu w samochodzie należy traktować, jako czynność eksploatacyjną, którą wykonuje się w określonym czasie. Najczęściej wskazuje go producent podzespołu lub też mechanik samochodowy. Uśredniając, rozrząd wymienia się co 60-100 tysięcy przejechanych kilometrach lub oczywiście przy wykryciu nieprawidłowości jego działania. Najważniejsza zasada dotycząca rozrządów jest zaś taka, aby nigdy na nich nie oszczędzać. Dowiedz się dlaczego.

Dlaczego wymiana rozrządu jest tak ważna?

Sprawny rozrząd w samochodzie to gwarancja prawidłowej eksploatacji silnika. To właśnie układ rozrządu steruje urządzeniami, które dostarczają mieszankę paliwowo-powietrzną do cylindrów. Rozrząd zatem w najpopularniejszych dzisiaj autach benzynowych i silnikowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa napędza pompę wysokiego ciśnienia. Uszkodzony lub częściowo niesprawny układ przyczyna się zatem do uszkodzeń silnika, układu spalinowego oraz wtryskiwaczy (m.in. układu Common Rail w dieslach).

Objawy uszkodzenia rozrządu

Uszkodzony rozrząd niezależnie od tego, czy jest to typ paskowy, czy łańcuchowy doprowadza do problemów z uruchamianiem silnika. Dochodzi również do znacznej utraty mocy. W większości aut powinna zostać zapalona kontrolka check engine. Nowsze auta automatycznie dzięki czujnikom wałka rozrządu i czujnikowi wału korbowego wyświetlą również indywidualnie przypisany dla rozrządu kod błędu.

Czy to jedyne oznaki konieczności wymiany rozrządu? Charakterystyczne są również metaliczne hałasy oraz grzechotanie w silniku. Można je usłyszeć po uruchomieniu samochodu lub przy większych wartościach obrotowych jednostki napędowej.

Rodzaje rozrządów

Rozrządy tworzone są dzisiaj w dwóch typach. Pierwszym są rozrządy łańcuchowe, wyróżniające się niebywałą trwałością. Drugi rodzaj to rozrządy na pasku zbrojonym, które choć są mniej wytrzymałe od swoich łańcuchowych rywali, to zapewniają często lepsze parametry użytkowe. Są również tańsze przy wymianie. Nic dziwnego, że współczesne auta najczęściej posiadają właśnie rozrządy paskowe.

Układy rozrządu można podzielić także na:

  • rozrządy tłokowe – wykorzystywane są w klasycznych silnikach 2-suwowych,
  • rozrządy tłokowo-zaworowe – te są dedykowane dla dużych wolnobieżnych silników 2-suwowuych,
  • rozrządy zaworowe – dedykowane dla nowoczesnych silników 4-sudowych; występują w kolejnych trzech typach OHV, OHC, DOHC (różnią się miejscem montażu i rodzajem wałku rozrządu).

Koszty wymiany rozrządu

Koszty wymiany rozrządu rozpoczynają się od kilkuset złotych. Wszystko zależy od typu układu rozrządu, marki auta oraz jego modelu. Znaczenie ma również moc silnika, ilość koni mechanicznych czy pojemność. Podobnie jest również z rodzajami silników. Droższe rozrządy tworzone są dla jednostek wysokoprężnych. Dobry zakład mechaniki pojazdu z pewnością jednak zagwarantuje atrakcyjny finansowo rozrząd oryginalny lub zamienny. Takie można również kupić samodzielnie od firmy AUTO-CZĘŚCI, gdzie znajdziesz wiele elementów nowych lub używanych dla silników (m.in. dla marki samochodowej TOYOTA i KIA).

Pamiętać należy również o okresowych przeglądach rozrządu. Najlepiej dokonywać tego raz w roku. Nie należy również zapominać o przeglądzie przy dalszych podróżach. Zerwany łańcuch lub pasek w drodze może pociągnąć za sobą olbrzymie koszty lawetowania auta do Polski.