Regeneracja kół dwumasowych, jako dość awaryjnych układów przeniesienia mocy, jest tańszą alternatywą dla zakupu nowych podzespołów. Niestety niewiele jest serwisów samochodowych, które dysponują odpowiednim sprzętem do przeprowadzenia tego typu naprawy. Jak sprawdzić wiarygodność i rzetelność serwisu? Czy regeneracja jest rzeczywiście bardziej opłacalna od wymiany części na nową? Dowiesz się tego z naszego artykułu.

Jak przebiega regeneracja kół dwumasowych

Zadaniem koła dwumasowego jest pochłanianie drgań generowanych przez silnik, by nie przenosiły się one na skrzynię biegów i elementy układu przeniesienia napędu. Dzięki temu nie zużywają się przedwcześnie.

Niestety samo koło dwumasowe jest dość awaryjnym podzespołem. Choć zwykle można je użytkować przez ok. 250 tys. km, niekiedy wymiana bądź regeneracja jest konieczna po zaledwie 50 tys. km. Wpływa na to m.in. zbyt gwałtowne ruszanie lub generowanie zbyt dużych obrotów silnika na niskim biegu.

Regeneracja kół dwumasowych możliwa jest tylko w serwisie samochodowym, wyposażonym w odpowiednie maszyny i dysponującym wykwalifikowanym w tym zakresie personelem.

Całość prac zamyka się w kilku etapach, które musi poprzedzić rozebranie podzespołu na części, by móc ocenić, czy tego typu naprawa jest w ogóle możliwa:

  • czyszczenie i piaskowanie koła masy pierwotnej i koła masy wtórnej,
  • szlifowanie warstwy ciernej koła masy wtórnej, stykającej się ze sprzęgłem,
  • montaż łożyska, ślizgów i tarczy zbierakowej oraz sprężyn łukowych,
  • wypełnienie smarem zespołu tłumiącego drgania,
  • nitowanie koła masy pierwotnej z kołem masy wtórnej,
  • wyważenie koła dwumasowego,

Z doświadczenia specjalistów firmy Kg-Motus Kamil Glica wynika, że naprawa kół dwumasowych nie zawsze jest możliwa. Jeśli któryś z elementów jest pęknięty, wówczas niestety konieczna jest wymiana części na nowe.

Na co zwrócić uwagę, zlecając regenerację koła dwumasowego?

Regeneracja koła dwumasowego jest bardziej ekonomicznym rozwiązaniem niż zakup nowej części. Wynika to z bardzo wyśrubowanych wymagań, jakie stawia się producentom tej części, co ma wpływ na finalną jej cenę. Ponadto zwykle konieczna jest wymiana sprzęgła, co dodatkowo zwiększa koszty.

Jednak bez względu na to, czy do naprawy zostaną użyte części zamienne, czy oryginalne, będzie to i tak usługa dwukrotnie lub nawet trzykrotnie tańsza niż wyposażenie samochodu w nowy podzespół.

Jeśli zleci sie wykonanie regeneracji profesjonalnemu serwisowi, możliwe jest przywrócenie układowi przeniesienia mocy stanu używalności, jak tuż po zakupie.

Po czym poznać, czy warsztat, z którego chce się skorzystać, jest solidny? Z jednej strony są to oczywiście opinie dotychczasowych klientów, z drugiej świadczy o tym zapewniony okres gwarancji.

Koniecznie też należy sprawdzić, czy do naprawy używane są części nowe. Jeśli będą to podzespoły używane, wówczas w bardzo krótkim czasie można spodziewać się kosztownej awarii silnika bądź skrzyni biegów.