Układ selektywnej redukcji katalitycznej, czyli układ SCR, służy do zredukowania emisji szkodliwych substancji przez pojazdy silnikowe. Niezbędny w jego działaniu jest płyn AdBlue, który rozkłada niebezpieczne, silnie rakotwórcze tlenki azotu. Jest to roztwór chemiczny mocznika i wody, który służyć ma dostosowaniu nowoczesnych silników Diesla do regulacji zwartych w normach emisji spalin Euro 6. Przeczytaj i dowiedz się, z czym wiąże się jego usunięcie z pojazdu.

Jak działa układ SCR i AdBlue?

Układ SCR jest elementem budowy nowoczesnych samochodów umieszczanym w układzie wydechowym, za filtrem cząstek stałych DPF/FAP. Ma skomplikowaną konstrukcję, a do tego zajmuje trochę miejsca i obciąża auto. Również stosowanie płynu AdBlue sprawia pewne problemy, ale o tym w dalszej części artykułu. Zasada działania samego systemu nie jest jednak skomplikowana. Na podstawie informacji o stężeniu tlenków azotu w spalinach oraz o obciążeniu silnika sterownik SCR dobiera dawkę AdBlue. Ta wtryskiwana jest do katalizatora układu, rozkładana na amoniak i dwutlenek węgla w strumieniu gazów wylotowych, co prowadzi do reakcji amoniaku z tlenkami azotu, przekształcając je w azot oraz parę wodną.

Podstawowym problemem związanym z działaniem układu SCR oraz AdBlue są właściwości roztworu wodnego mocznika. Płyn AdBlue jest silnie korozyjny, co oznacza, że do budowy systemu nie można użyć części metalowych, a ponadto nie wolno dopuścić do kontaktu AdBlue z innymi elementami budowy pojazdu. Nie jest on również odporny zarówno na niskie, jak i zbyt wysokie temperatury – pojazd z układem SCR należy chronić przed działaniem temperatur poniżej -11 stopni Celsjusza oraz powyżej 30 stopni Celsjusza.

Eksploatacja płynu AdBlue

Kierowcy, którzy posiadają pojazd w wysokoprężnym silnikiem oraz układem SCR muszą pamiętać o kilku zasadach związanych z eksploatacją płynu AdBlue. Istotne jest tu przede wszystkim uzupełnianie poziomu AdBlue, którego należy dokonywać ostrożnie, by związek nie miał kontaktu z karoserią czy innymi metalowymi częściami konstrukcji pojazdu. W części samochodów można zrobić to samodzielnie, jednak są modele, w których zbiornik znajduje się w niedostępnym miejscu. Wówczas konieczne będzie angażowanie specjalistów. Komputer samochodu powiadomi nas o zbliżającym się wyczerpaniu płynu, a ostrzeżenia tego nie należy ignorować, ponieważ bez płynu AdBlue nie pojedziemy, a samochód przełączy się na tryb awaryjny i potrzebna nam będzie pomoc drogowa.

Lista usterek, jakie mogą dotknąć układu SCR, jest długa, a sprawy nie ułatwia charakterystyka AdBlue. Nie chodzi tu tylko o trudności eksploatacyjne, ale również o koszty. Wodny roztwór mocznika nie jest może drogi, ale zużywa się w miarę jazdy, dlatego szczególnie w samochodach ciężarowych potrzeba jego dużych ilości. Usuwanie AdBlue w profesjonalnym serwisie samochodowym takim jak Auto Zygadło nie wpłynie na sprawność pojazdu; zwiększeniu ulegnie emisja spalin. Polega ono na programowym wyłączeniu układu SCR, co jest nie tylko bezpieczne dla samochodu, ale również odwracalne. W jego ramach przeprowadzana jest diagnostyka samochodów ciężarowych oraz przeprogramowanie sterownika pojazdu i uśpienie systemu z poziomu komputera.