Zwolennicy tuningu samochodowego wprowadzają wiele modyfikacji w wyglądzie swoich aut. Jedną z najczęstszych jest montaż tłumików sportowych, które nadają pojazdowi bardziej wyczynowego charakteru. Samochody ze sportowym układem wydechowym brzmią niczym wyścigówka na torze i zyskują większą moc silnika. Jakie inne aspekty związane są z tą zmianą? Komu powierzyć montaż sportowego tłumika?

Wady i zalety przebudowy całego układu wydechowego

Montaż sportowego układu wydechowego w aucie pozwala zwiększyć szybkość odprowadzania spalin, co powinno przełożyć się poprawę osiągów jednostki napędowej. Samochody, które opuszczają linie produkcyjne, wyposażone są w seryjny układ wydechowy, który w pewien sposób blokuje pełną moc pojazdu. Podobne ograniczenia stosowane są nawet w przypadku aut sportowych.

Wymiana oryginalnych części na sportowy układ wydechowy umożliwia obejście blokad nałożonych przez producenta. Pierwszą przeszkodą w szybkim przepływie spalin jest kolektor dolotowy, który nadaje kierunek gazom spalinowym wydobywającym się z cylindra. Drugim jest zaś katalizator, którego z łatwością można zastąpić innym elementem przelotowym. Dopiero na sam koniec spaliny kierowane są do tłumika środkowego i końcowego, skąd wydostają się na zewnątrz.

Aby modyfikacja zakończyła się poprawą mocy silnika, musi być naprawdę dobrze przemyślana. Zwiększenie średnicy wydechu nie zawsze przyczyni się do przyspieszonej emisji spalin. Dla osiągnięcia jak najlepszych rezultatów zaleca się całkowitą przebudowę układu wydechowego, co wiąże się ze sporym kosztem. Do przeprowadzenia takiej modyfikacji potrzeba też umiejętności i doświadczenia. Jeśli tych nam brak, powierzmy przebudowę układu wydechowego specjalistom z firmy Antpol.

A może zdecydować się na sam tłumik końcowy?

Czasami właścicielom aut wcale nie zależy na poprawie osiągów silnika, ale na tym, by wyróżnić swój samochód na ulicy. W tym celu nie trzeba dokonywać całościowych zmian w układzie wydechowym. Żeby pojazd zyskał nieco bardziej szalony charakter, wystarczy zamontować w nim sportowy tłumik końcowy. Nietypowy wygląd tej części z pewnością przyciągnie wzrok innych kierowców. Tłumiki sportowe posiadają bowiem specjalnie zaprojektowane końcówki, które podkreślają ich przeznaczenie. Największym zainteresowaniem klientów cieszą się tak zwane dwururki i owalne, chromowane końcówki.

Nowoczesne tłumiki sportowe wyposażone są też w nakładkę, która zmniejsza natężenie dźwięku. Jaki jest efekt jej działania? Odgłosy, które wydaje auto podczas jazdy, stają się przyjemnie basowe, co jest kwintesencją motoryzacji. Trzeba jednak pamiętać o tym, że głośność tłumika nie może przekraczać 93db w przypadku silników benzynowych i 96db, jeśli chodzi o silniki wysokoprężne. Za przekroczenie tych wytycznych grozi mandat w wysokości 300 zł.