Jedną z gałęzi transportu specjalistycznego, który oferują tylko nieliczne firmy w Polsce, są przewozy ponadnormatywne. Dotyczą one długich, wysokich, wielkowymiarowych oraz wielotonowych ładunków, których nie można załadować na standardowe naczepy. Na czym polega zatem transport ładunków nienormatywnych? O tym opowiadają doświadczeni spedytorzy firmy transportowej SIM-TRANS ze Szczecina.

O towarach ponadnormatywnych słów kilka

Spedytorzy szczecińskiej firmy transportowej SIM-TRANS wyjaśniają, że ładunkami ponadnormatywnymi, zwanymi też towarami gabarytowymi lub potocznie gabarytami, są przede wszystkim różnego rodzaju przewożone konstrukcje, które przekraczają swoją masą lub wymiarami standardowe normy ustawy o ruchu drogowym. Mowa zatem o:

  1. Ładunkach przekraczających długość 16 metrów; szerokość 2,5 metra; bądź wysokość 4 metrów.

  2. Ładunkach przekraczających masę 42 ton (pamiętać trzeba, że dolicza się do niej ciężar ciągnika siodłowego, zestawu naczepy, a nawet wagę kierowcy i paliwa w pojeździe).

  3. Ładunkach, których nacisk na osie pojazdu lub zespół pojazdów przekracza normy określone dla określonego rodzaju drogi.

Jak zatem dodają fachowcy z firmy SIM-TRANS, towarami ponadnormatywnymi oraz gabarytowymi mogą być: maszyny rolnicze i budowlane, konstrukcje stalowe, wiązary dachowe, linie przemysłowe, prefabrykaty budowlane, a także zbiorniki stalowe, rurociągi czy turbiny wiatrowe. Lista przewożonych ładunków w ramach przewozów objętych specjalnymi regulacjami jest jednak znacznie dłuższa.

Jak wygląda transport ponadgabarytowy?

Spedytorzy z firmy SIM-TRANS tłumaczą, że transport ponadgabarytowy wykonywany jest tylko przez certyfikowane przedsiębiorstwa dysponujące przeszkoloną kadrą specjalistów oraz nowoczesnymi pojazdami z innowacyjnym osprzętem. Jeśli chodzi o stosowane technologie, najważniejsze są ciągniki siodłowe i naczepy (np. z kontenerami typu FLAT), które spełniają warunki wyznaczone dla przewozów gabarytów. Szczegółowe przepisy w tym zakresie znaleźć można między innymi w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 22 czerwca 2012 roku w sprawie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych.

Prócz samym pojazdów ważne są także systemy zabezpieczeń, od specjalnych pasów z klamrami począwszy, na deskach zaporowych kończąc. Muszą one być dokładnie weryfikowane pod kątem bezpieczeństwa i wytrzymałości, a przewoźnik dodatkowo jest zobowiązany do przygotowania złożonej dokumentacji przewozowej. Spedytorzy z firmy SIM-TRANS zwracają też uwagę na konieczność planowania tras przejazdu wraz z doborem odpowiednich technik załadunkowych. W wielu przypadkach istotny jest również pilotaż transportu ponadgabarytowego.

Kiedy wymagany jest pilotaż ładunków ponadnormatywnych?

Pojazdy przewożące ładunki ponadgabarytowe muszą być pilotowane przez uprawnionego do tego fachowca przede wszystkim wtedy, kiedy przekroczona zostanie choć jedna z wymienionych norm: długość ładunku do 23 m; szerokość do 3,2 m; wysokość do 4,5 m; oraz ciężar do 60 ton. Istotne przy tym jest to, że przed wykonaniem transportu należy wystąpić o zgody do zarządców dróg, którzy mogą nawet wydać zezwolenie na czasową zmianę organizacji ruchu na określonym odcinku.

Spedytorzy firmy SIM-TRANS podkreślają też, że pilotaż odbywa się często w asyście policji i wymaga wykorzystania specjalnie oznakowanych aut. Nic dziwnego, że takie usługi transportowe oferowane są tylko przez nieliczne polskie przedsiębiorstwa przewozowe, w tym przez doświadczoną ekipę ze Szczecina.