Niejednokrotnie podczas podróży samochodem mijamy pojazdy ciężarowe i ciągniki siodłowe, ciągnące ze sobą olbrzymie przyczepy. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że w wielu przypadkach mamy do czynienia nie tyle z przyczepami, ile z naczepami. Co więcej – istnieją zasadnicze różnice, dzielące te pojazdy drogowe. Warto zatem przyjrzeć się im nieco bliżej, by zrozumieć, z czym mamy do czynienia, gdy będziemy mijać kolejną ciężarówkę. Sprawdźmy, jak w prosty sposób odróżnić oba warianty na drodze.

Co to jest przyczepa?

Definicję przyczepy określa w polskim prawie Kodeks Ruchu Drogowego. Zgodnie z jego zapisami, mianem przyczepy określa się pojazd, który nie posiada własnego silnika. W związku z tym wymaga on ciągnięcia przez inny pojazd – nie ma znaczenia, czy będzie to samochód ciężarowy, osobowy czy ciągnik siodłowy. Najczęściej przyczepy spotykamy w przypadku samochodów osobowych, kiedy to mocowane są do pojazdu za pomocą połączenia przyczepy ze specjalnym hakiem, zwanym dyszlem, wystającym z tyłu pojazdu.

Najczęściej spotyka się małe przyczepki, służące do przewozu średniego gabarytu przedmiotów. Inny rodzaj przyczep stanowią specjalne pojazdy, przystosowane np. do przewozu koni, a także przyczepy kempingowe, w których można zamieszkać. Każda z nich łączy się z pojazdem w ten sam sposób, łatwo więc gołym okiem, zwracając uwagę na połączenie pojazdu z ciągniętym obiektem sprawdzić, czy jest to przyczepa.

Czym jest naczepa samochodowa?

Jak wskazuje sama nazwa, różnica między przyczepą a naczepą polega w dużej mierze na sposobie przymocowywania jej do pojazdu. Kodeks Ruchu Drogowego wskazuje, że naczepa to specyficzny rodzaj przyczepy – jej część znajduje się na ciągnącym ją pojeździe silnikowym, dodatkowo go obciążając. W tym przypadku pojazdem, który ciągnie naczepę, z reguły jest ciągnik siodłowy. Mianem siodła określa się bowiem część, która wchodzi bezpośrednio pod naczepę, przejmując na siebie trochę ciężaru.

Różnica polega także na sposobie mocowania naczepy i przyczepy. Łącząc ciągnik siodłowy z naczepą, konieczne jest także podłączenie przewodów, które złączą instalację elektryczną oraz układ hamulcowy i pneumatyczny. Bardzo często naczepy mają także wbudowane dodatkowe, wyciągane nóżki, które pozwalają postawić je samodzielnie bez ciągnika.

Gdzie kupić przyczepy i naczepy?

Decydując się na zakup przyczepy lub naczepy, warto zdecydować się na nowy sprzęt, prosto od producenta lub dealera. Mamy wówczas pewność, że nie kupujemy produktu wadliwego lub uszkodzonego, po przejściach. Istnieją różne rodzaje naczep i przyczep, warto zatem sprawdzić, jakie przedsiębiorstwo ma w swojej ofercie takie, które spełniają nasze oczekiwania. Szeroki wybór przyczep i naczep oferuje firma Lux-Truck, która jest autoryzowany dealerem Fliegl. Naczepy i przyczepy Fliegl tej marki są najbardziej ekonomicznymi pojazdami drogowymi transportu ciężkiego. Wybierając je, decydujemy się na najlepszy sprzęt, odpowiedni do naszych potrzeb, który z pewnością posłuży nam przez lata.