Firmy transportowe, które specjalizują się w przewozie towarów oraz osób, muszą spełniać określone przepisy. Część z nich związana jest z czasem pracy kierowców. Kierowcy zawodowi muszą pracować przez określoną liczbę godzin na dobę, a bagatelizowanie tych przepisów może oznaczać wysokie kary. W celu ewidencjonowania pracy kierowców niektóre samochody muszą być wyposażone w tachografy. Obecnie korzysta się z urządzeń cyfrowych, lecz niegdyś używano analogowych. Sprawdź, czym dokładnie są tachografy, w jakim celu się ich używa, a także, w jakich pojazdach nie ma obowiązku ich stosowania.

Tachograf – czym jest to urządzenie?

Tachografy to urządzenia stosowane w samochodach w celu mierzenia czasu, prędkości oraz pokonanego dystansu przez kierowcę. Urządzenie to w sposób automatyczny rozpoczyna swoją pracę, gdy jazda się rozpocznie. Na rynku dostępne są tachografy analogowe oraz cyfrowe. Z tych pierwszych kierowcy korzystają od lat 50. ubiegłego wieku, aczkolwiek od kilkunastu lat wszystkie pojazdy produkowane na terenie Unii Europejskiej musiały być wyposażone w urządzenia cyfrowe.

W ostatnich latach w prawie znowu pojawiły się zmiany, a co za tym idzie, w każdym pojeździe musi znaleźć się inteligentny tachograf cyfrowy. Jego zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa oraz wydajności. Taki tachograf ma otwarty interfejs, który pozwala na dodanie nowych usług. Ponadto ma system komunikacji o krótkim zasięgu, dzięki czemu komunikacja z kierowcą jest sprawniejsza.

Kiedy stosowanie tachografu nie jest wymagane?

Zdarzają się również takie przypadki, że nie ma konieczności wyposażania pojazdu w tachograf. Z tego obowiązku wyłączone są między innymi samochody przeznaczone do przewożenia osób na regularnych trasach. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie może ona przekraczać 50 km. Poza tym tachografów nie muszą mieć auta, które poruszają się z maksymalną prędkością 40 km/h. Z posiadania tych urządzeń zwolnione są również samochody wykorzystywane do niehandlowego transportu humanitarnego, auta przeznaczone do działań ratunkowych i medycznych, pojazdy pomocy drogowej (jeśli poruszają się do 100 km od bazy).

Oprócz tego tachografy nie są obowiązkowym wyposażeniem samochodów poddawanych próbom drogowym, a także pojazdy o statusie aut zabytkowych oraz pojazdy należące do sił zbrojnych, służby obrony cywilnej, straży pożarnej czy też służb porządku publicznego. Na koniec warto dodać, że jeżeli zależy nam na prawidłowej pracy tachografu, niezbędne jest regularne przeprowadzanie diagnostyki tego urządzenia. Usługi w zakresie diagnostyki tachografów oferuje między innymi firma Mański z Gdańska. Jej pracownicy podejmują się diagnostyki zarówno urządzeń analogowych, jak i cyfrowych. W trakcie przeprowadzanych czynności zwracają oni uwagę na poprawne działanie tachografu, a także szukają wszelkich wad, które należałoby wyeliminować.