Gdy nadchodzi ten moment podjęcia decyzji o zakupie auta, które zazwyczaj ma nam służyć kilka lat, stajemy przed wyborem silnika: benzynowy czy diesel. Każdy z nich ma swoich zwolenników, jak i sceptyków. Postawienie na silniki Diesla z pewnością utrudnia szeroko rozpowszechniony przekaz o ich domniemanej szkodliwości na środowisko, jak również na nasze zdrowie. Ale czy tak naprawdę jest? A może to właśnie silniki Diesla potrafią dbać o Nasze najbliższe otoczenie, w którym na co dzień żyjemy? Te oraz inne  wątpliwości spróbujemy Wam wyjaśnić i przedstawimy inne spojrzenie na silniki Diesla jako mając potencjał na dalszy rozwój w przyszłości. Ponadto sprawdź, dlaczego warto zaufać silnikowi Diesla oraz na co zwrócić uwagę podczas jego eksploatacji, aby uniknąć awarii i kosztownych napraw. Podpowiemy także, jak rozpoznać awarię wtryskiwaczy oraz komu warto zlecić ich naprawę.

Dlaczego silniki Diesla zasługują na docenienie?

W opinii wielu konsumentów silniki Diesla kojarzą się ze szkodliwością, czarnym dymem i negatywnym oddziaływaniem na środowisko, w tym jakość wdychanego przez nas powietrza. Zła opinia spowodowana była aferami, które w dużym stopniu spowodowały ograniczenie zaufania do silników diesla i ich wpływu na środowisko.

Nic bardziej mylnego! A to zasługa wyposażenia silników wysokoprężnych w system wtryskowy typu common rail. Dzięki temu precyzyjnemu układowi oraz dalszemu rozwojowi technologii możemy cieszyć się silnikami mocniejszymi, oszczędniejszymi, z wyższą kulturą  jazdy. 

W jaki sposób silniki Diesla „dbają” o środowisko?

Obecne silniki Diesla, dzięki wbudowanej aparaturze wtryskowej, filtrom cząstek stałych oraz innym podzespołom, nie emitują do środowiska zanieczyszczeń takich jak PM 2,5 i PM 10, które są kluczowe przy tworzeniu się smogu tak szkodliwego dla naszego zdrowia. Współcześnie produkowane jednostki napędowe stanowią swoistego rodzaju szczyt rozwoju inżynierii, a coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin, determinują produkcję silników przyjaznych środowisku. Wysoki poziom postępu technologicznego pokazuje, że przyszłość w dalszym ciągu ma koncepcję na rozwój Diesli na rynku.

Jak wynika z badań JATO, auta z silnikami Diesla z założenia produkują mniej CO2 niż ich benzynowi konkurenci. Średnia emisja dla aut z silnikami wysokoprężnymi zarejestrowanymi w 23 krajach, które badała analiza JATO, to 117,9 g/km. Średni wynik aut z silnikami benzynowymi jest o 5,5 grama wyższy i wynosi 123,4 g/km. Na marginesie warto dodać, że silniki wysokoprężne, mimo niższej emisji dwutlenku węgla są mocniejsze niż ich benzynowi odpowiednicy.

Należy podkreślić również fakt, iż według Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) W 2017 r. przeciętne nowe auto sprzedawane w UE emitowało 118,5 g CO2/km, o 0,4 proc. więcej niż rok wcześniej – jest to skutek wzrostu sprzedaży aut benzynowych, a spadku sprzedaży właśnie silników Diesla!

Właściwa eksploatacja to klucz do prawidłowego funkcjonowania silnika

W związku z tym, że produkcja silników diesla wymusza wykorzystanie komponentów wytrzymalszych niż w przypadku jednostek benzynowych, głównie poprzez wyjątkowo wysokie ciśnienie sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach, wielu kierowców wychodzi z błędnego założenia, że silnikom tym nie trzeba poświęcać wielkiej uwagi w zakresie eksploatacji.

Nic bardziej mylnego! Elementem zdecydowanie najbardziej narażonym na różnego rodzaju uszkodzenia są wtryskiwacze lub rzadziej już spotykane pompowtryskiwacze. To one odpowiadają za rozpylenie chmury paliwa doprowadzanego do komory spalania. Charakterystyczny czarny dym jest efektem uszkodzenia właśnie któregoś z tych elementów.

Przyczyn usterek można się dopatrywać w wielu kwestiach. Oczywiście zdarzają się błędy konstrukcyjne, aczkolwiek należą one do rzadkości. Znacznie częściej za fatalny stan wtryskiwaczy odpowiada niska jakość paliwa oraz zbagatelizowanie kwestii regularnej wymiany płynów technicznych, takich jak olej. Należy pamiętać, że współczesne silniki diesla, jeśli nie doprowadzimy ich do technicznej ruiny, mają znaczną przewagę nad silnikami benzynowymi pod wieloma względami m.in. technologicznymi oraz ekologicznymi.

Kiedy konieczna jest naprawa wtryskiwaczy?

Zauważyłeś w ostatnim czasie większe spalanie paliwa? Czy z rury wydechowej wydobywa się czarny bądź gryzący dym, a wraz z nim więcej szkodliwych substancji wypuszczanych do środowiska? Wyczuwasz nierówną pracę silnika i utratę mocy? Jednym z elementów Twojego pojazdu, będącym przyczyną tych objawów, może być właśnie niesprawny wtryskiwacz. Aby to zweryfikować należy na wstępie sprawdzić stan Twoich wtryskiwaczy, a następnie po dokładnym ich zdiagnozowaniu przystąpić do naprawy.

Dzięki szybkiej i profesjonalnej naprawie unikniesz nadmiernego wydzielania szkodliwych substancji do atmosfery oraz przedłużysz żywotność silnika. Warto skorzystać w tym celu z pomocy firm specjalizujących się w naprawie wtryskiwaczy i regeneracji pomp, takich jak Pracownia Diesel-Auto, ponieważ jedynie protokół z naprawy wygenerowany z certyfikowanego urządzenia jest gwarancją  sprawności tych podzespołów.

Jak poradzić sobie z problemem, gdy  dojdzie do nieodwracalnej awarii wtryskiwacza?

Nieodwracalna awaria wtryskiwacza wiąże się z koniecznością wymiany tego komponentu. Cena nowego wtryskiwacza w zależności od modelu posiadanego pojazdu może oscylować od kilkuset do kilku tysięcy złotych za sztukę, jest to więc spory koszt, na który nie zawsze jesteśmy przygotowani. Na szczęście, naprzeciw Twoim oczekiwaniom wychodzą firmy oferujące sprzedaż wtryskiwaczy używanych. Warto zapoznać się z ich ofertą, w której znajdziesz całkowicie sprawne wtryskiwacze używane różnych marek w atrakcyjnych cenach. Ponadto, możesz liczyć na profesjonalne doradztwo – fachowcy zaproponują Ci używany, sprawdzony i co najważniejsze sprawny wtryskiwacz pasujący do Twojego auta.    

Pamiętaj! Regularnie serwisowana jednostka wysokoprężna z pewnością odwdzięczy się długą i bezawaryjną pracą na lata! A zatem: nie taki diesel straszny, jak go malują! Najważniejsze to jego właściwa eksploatacja oraz dbanie o kluczowe elementy, w tym wtryskiwacze!