Dwa razy w ciągu roku każdy właściciel samochodu staje przed koniecznością zmiany opon z letnich na zimowe i odwrotnie. Wyjątek stanowi tutaj ogumienie wielosezonowe, aczkolwiek przynajmniej w naszym kraju, nie cieszy się ono wyjątkowo dużą popularnością. Podczas wykonywania całego procesu trzeba także zadbać o ponowne wyważenie kół. Zbagatelizowanie tej czynności przyczyni się do poważnych problemów z prowadzeniem auta. Co zatem warto wiedzieć na ten temat?

Jakie są objawy błędnego wyważenia kół?

Niewłaściwie wyważone koła z pewnością dadzą o sobie znać – choć najprawdopodobniej nie od razu. Najczęściej spotykanym objawem tego typu usterki jest tzw. bicie kierownicy, czyli prościej rzecz ujmując – charakterystyczne drgania pojawiające się podczas prowadzenia pojazdu nawet po idealnie równej nawierzchni. Co do zasady ujawniają się one dopiero po przekroczeniu prędkości około 90-100 km/h, dlatego też podróżując głównie w obszarze zabudowanym, można nawet nie wiedzieć o istnieniu problemu.

Skąd wynika taki stan rzeczy? Chodzi oczywiście o to, że wprawione w ruch obrotowy koła wytwarzają siłę odśrodkową. W sytuacji, w której koła wyważone są błędnie lub wcale, drgania zaczynają przenosić się bezpośrednio na układ kierowniczy. To rzadszych objawów zalicza się także ściąganie pojazdu na jedną ze stron, nietypowe zużycie bieżnika opony, a nawet drganie całego nadwozia. Co jeszcze warto wiedzieć?

Czym grozi zlekceważenie usterki?

Kiedy kierowcy uda się wyczuć, że przy wyższych prędkościach samochód zachowuje się tak, jak absolutnie nie powinien, najlepiej od razu udać się do dobrego warsztatu wulkanizacyjnego. Okazuje się bowiem, że długotrwałe lekceważenie awarii szybko przyczyni się do powstania innych problemów. Jakich konkretnie? Po pierwsze, znacznie szybszemu zużyciu ulegają wszystkie komponenty podwozia. Mowa tutaj m.in. o amortyzatorach, sprężynach, wahaczach oraz końcówkach drążków kierowniczych. Po drugie, właściciel auta może de facto zapomnieć o komfortowej podróży po autostradach i drogach ekspresowych. Po trzecie natomiast, przy niewłaściwie wyważonych kołach auto staje się niestabilne i nieprzewidywalne, co odczuwa się głównie podczas pokonywania ostrych zakrętów.

O tym, czym ma prawo skończyć się utrata panowania nad pojazdem przy prędkości 140 km/h, nie trzeba przekonywać nikogo. Jak podkreślają doświadczeni specjaliści z Petro-Gum, każda ingerencja w koła samochodu wymaga ich ponownego wyważenia. Zasada ta dotyczy zarówno sezonowej zmiany ogumienia, jak i np. silnego uderzenia o krawężnik. Samo wyważanie trwa od kilkunastu do kilkudziesięciu minut, więc na wykonanie ewentualnych poprawek, nie trzeba rezerwować całego dnia.