Pojazdy ciężarowe zawodowych kierowców, zgodnie z regulacjami prawnymi muszą być wyposażone w tachografy cyfrowe lub analogowe. Często przydają się również ograniczniki prędkości, cb radio, a także ogrzewanie postojowe. Usługi profesjonalnego montażu, legalizacji oraz kalibracji tachografów świadczy Zakład Usługowo-Handlowy Zając Jarosław w Tczewie. Dlaczego to właśnie z oferty tej firmy warto skorzystać?

Co monitorują tachografy analogowe i cyfrowe i dlaczego są konieczne?

Ze względu na notoryczne wydłużanie ilości godzin spędzanych za kółkiem przez kierowców ciężarówek, w samochodach o masie powyżej 3,5 t, wykorzystywanych w transporcie, a także pojazdach przewożących ponad 9 osób wraz z kierowcą, celem poprawy bezpieczeństwa na drogach wprowadzono obowiązek instalowania tachografów. Urządzenia monitorują wiele danych, między innymi ilość przejechanych kilometrów, czas prowadzenia pojazdu oraz pracy jednego kierowcy, chwilową prędkość pojazdu, długość pauzy, a modele analogowe również moment otwarcia obudowy.

Z obowiązku używania tachografu zwolnieni są rolnicy, ogrodnicy, leśnicy oraz rybacy, pod warunkiem, że transportują produkty w promieniu 50 km od stałego miejsca parkowania. Wyłączenie dotyczy także pojazdów służących do odbioru mleka, przewozu zwierząt oraz ich resztek po uboju, a ponadto ciągników rolniczych i leśnych.

W przypadku tachografów analogowych dane kierowcy, numer rejestracyjny pojazdu, datę, lokalizację rozpoczęcia i zakończenia trasy oraz stany licznika umieszcza się na papierowych tarczkach. Modele cyfrowe są bezobsługowe – w tym przypadku informacje zapisują się automatycznie na karcie kierowcy i nośniku pamięci. Należy je jedynie sczytywać w odpowiednim czasie. Dla karty kierowcy jest to maksymalnie 28 dni zaś nośnika – nie rzadziej niż co 90 dni.

Warto wiedzieć, że pojazdy zarejestrowane przed majem 2006 roku mogą mieć zamontowane tachografy analogowe. Każda nowsza ciężarówka musi już być wyposażona w urządzenie cyfrowe. Co więcej, dane trzeba przechowywać przez rok, a możliwość ich kontroli mają w tym czasie uprawnione podmioty, jak choćby Inspekcja Transportu Drogowego.

– wyjaśnia ekspert z Zakładu Usługowo-Handlowego Zając Jarosław, zajmującej się między innymi montażem, serwisem, a także legalizacją tachografów.

Bezpieczeństwo a tachograf

Wprowadzenie regulacji prawnych, dotyczących czasu pracy kierowców zawodowych bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie ilości wypadków. Dzięki konieczności monitorowania warunków i długości jazdy osoby prowadzące samochody ciężarowe są bardziej wypoczęte, a dzięki temu uważniejsze.

Jeszcze do niedawna łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu doby nie mógł przekraczać 9 godzin, przy czym po maksymalnie 4,5 godzinach trzeba było zrobić sobie odpoczynek. Od 12 sierpnia 2022 roku limit dobowy został wydłużony do 11 godzin, zaś tygodniowy czas prowadzenia pojazdu wynosi obecnie nie 56, a 60 godzin. Dla okresu dwutygodniowego przewiduje się natomiast 96 godzin, czyli o 6 więcej niż dotychczas.

Zarówno pogwałcenie regulacji w zakresie długości jazdy za kółkiem bez odpoczynku, jak i próby ingerencji w odczyty czy wreszcie brak urządzenia w pojeździe, są surowo karane. Ponieważ tachografy i odczyty z nich stanowią według art. 115§14 Kodeksu Karnego dowód prawa, zakłócenie monitorowania przebiegu jazdy, a ponadto używanie cudzej karty kierowcy jest przestępstwem, za które traci się prawo jazdy na okres 3 miesięcy. Z kolei brak tachografu w pojeździe w czasie kontroli skutkuje nałożeniem kary w wysokości 3 tys. zł.

Profesjonalne usługi montażu tachografów cyfrowych, a ponadto serwisowaniem urządzeń zajmuje się Zakład Usługowo-Handlowy Zając Jarosław w Tczewie. Wszystkie usługi realizowane są rzetelnie i terminowo, co potwierdzają pozytywne opinie klientów.