Agregat chłodniczy to jeden z niezbędnych elementów wykorzystywanych w samochodach typu izoterma i chłodnia, które służą do transportu schłodzonych lub zamrożonych produktów spożywczych w tzw. zimnym łańcuchu dostaw.

Izolacja to podstawa

Transport towarów wrażliwych na zmiany temperatury wymaga dostosowania typu zabudowy pojazdu do rodzaju przewożonego ładunku.

Aby agregat w pełni spełniał swoje zadanie, przestrzeń ładunkowa samochodu musi być odpowiednio wyizolowana – tłumaczy specjalista z firmy Autoklima Zaścianki. Samochód z zabudową typu izoterma umożliwia przewóz ładunków w zakresie temperatur powyżej 0º C. Zabudowy typu chłodnia utrzymują temperaturę od  0º C do - 20º C.

Do budowy zarówno izoterm, jak i chłodni jako izolator wykorzystywana jest piana poliuretanowa o różnych gęstościach.

Warto również wyposażyć pojazd w dodatkowe akcesoria ułatwiające utrzymanie zadanej temperatury, np. kurtyny paskowe. Mają one za zadanie chronić przed utratą zimnego powietrza, gdy drzwi przestrzeni ładunkowej są otwarte.

Zasada działania agregatów chłodniczych

Agregat chłodniczy składa się z trzech głównych elementów:

  • parownika,
  • sprężarki,
  • skraplacza,

Czynnikiem chłodzącym, który krąży w instalacji, jest najczęściej freon. Przemieszcza się on w obiegu zamkniętym, a w ruch wprawia go sprężarka. Skompresowany gaz trafia do skraplacza. W tym miejscu zmienia swoją postać w ciecz, oddając przy tym ciepło do otoczenia. Ciecz przechodzi przez zawór rozprężny i wykorzystując ciepło otoczenia, szybko zmienia stan skupienia na gazowy. Następnie gaz trafia ponownie do sprężarki i cały cykl się powtarza. Parownik umieszczony jest w kontenerze chłodniczym i ma za zadanie schładzać powietrze. Wymiennikiem ciepła jest skraplacz, umieszczony na zewnątrz kontenera, który oddaje ciepło na zewnątrz.

Ogromnym atutem agregatów jest ich zasilanie. W trakcie jazdy samochodem urządzenia zasilane są przez jego silnik spalinowy. Istnieje możliwość. zasilania agregatu chłodniczego prądem elektrycznym. W tej wersji agregaty wyposażone są w drugą sprężarkę, która napędzana jest silnikiem elektrycznym.

Serwis samochodowych agregatów chłodniczych

Serwisu agregatów chłodniczych powinno dokonywać się co najmniej raz do roku. W tym celu należy zgłosić się do autoryzowanego serwisu, w którym fachowiec dokona dokładnej kontroli urządzenia. Podczas przeglądów sprawdza się przede wszystkim szczelność układu chłodniczego. Agregat weryfikowany jest również pod kątem uszkodzeń spowodowanych przez korozję oraz tego, czy wyposażenie zabezpieczające jest w dobrym stanie. Jeśli przeglądy będą wykonywane regularnie oraz rzetelnie, to agregat chłodniczy będzie służył kierowcy przez długie lata.